Anniken Hotvedt Sundby

ph.d.-kandidat
Bilde av Anniken Hotvedt Sundby
English version of this page
Mobiltelefon +47-99330742
Rom 570
Treffetider Etter avtale
Brukernavn

Faglige interesser 

Tematisk er forskningsinteressen orientert mot analyser av utdanningsreformer og læreplaner i skolen. Jeg er interessert i hvilke kunnskaper som blir sett på som betydningsfulle og hvorfor.

Doktorgradsprosjektet mitt utforsker forholdet mellom kompetanse og kunnskap i læreplaner for fag, da spesielt i norskfaget på videregående nivå. Jeg benytter metodiske tilnærminger som dokumentanalyse, sammenlignende innholdsanalyser og analyser av intervjudata.

Faglig bakgrunn

  • 2019–2023: Doktorgradsstipendiat i pedagogikk, Institutt for pedagogikk, UV-fakultetet, Universitetet i Oslo. 
  • 2018–2019: Seniorrådgiver i Kunnskapsdepartementet, Avdeling for videregående opplæring, fagskole og kompetansepolitikk. 
  • 2014–2018: Seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet, Avdeling for læreplan og videregående opplæring
  • 2007–2014: Norsklærer og kontaktlærer i videregående skole. 
  • 2003–2006: Norsklærer og kontaktlærer i ungdomsskolen.

Undervisning

Nåværende

  • PPU3210 - PPU del 1 av 2: Undervisning og læringsforløp

Tidligere

Veiledning

Mastergrad, biveileder for: 

  • Samiske læreres undervisningskunst: En kvalitativ studie om samiske læreres oppfattede undervisningspraksis (2021) Fulltekst tilgjengelig i DUO vitenarkiv.
  • Fullføringsreformen – ideer, utfordringer og løsningsforslag. En dokumentanalyse av politikkutformingen knyttet til struktur og innhold i det studieforberedende utdanningsløpet i videregående opplæring (2022). Fulltekst tilgjengelig i DUO arkiv

Formidling

  • Hvorfor ble du norsklærer? NNFF9 (Nordisk nettverk for forskning i førstespråkdidaktikk), universitetet i Helsinki, 2023
  • Yrkesretting i norskfaget på yrkesfag - et krysspress mellom flere hensyn? Åsgårdstrandseminaret ved USN, 2023
  • The Phenomenon of Vocational Orientation in a General Subject at VET, ECER, University of Glasgow, 2023
  • Linking curriculum and platform technology: the case of the LK20 in Norway, NERA, OsloMet, 2023
  • Knowledge about What? Nordic curriculum theory conference - education between hope and happening, Linneuniversitetet, Väksjö, Sverige, 2022
  • Knowledge about What? Teachers` interpretations of a subject curriculum document, Åsgårdstrandseminaret ved USN, 2022
  • Vocational orientation in the Norwegian subject: teachers' re-contextualising of a new subject curriculum, NERA (The Nordic Educational Research Association), Reykjavik, Island, 2022
  • Kunnskapsspørsmålet i læreplanen i norsk, NNMF8 (Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning), Uppsala, Sverige, 2021 
  • What is a school subject? Teachers` perspectives on a new subject curriculum, NERA, Odense, Danmark, 2021
  • Teacher and Subject Curricula, Teachers Matters - but how? An international conference on didactics, pedagogy, and classroom research,  Linneuniversitetet , Väksjö, Sverige, 2021
  • The `knowledge question` in the Norwegian curriculum, UiO:Norden, 2021
  • The `knowledge question` in the Norwegian curriculum, Åsgårdstrandseminaret ved USN, 2020
  • The school subject Norwegian – changes and continuities in the curriculum 2006- 2020, NERA, University of Turku, Finland, 2020

Verv

Tidligere

  • 2022–2023: Valgt representant for de midlertidig ansatte i universitetsstyret, UiO
  • 2020–2021: Varamedlem i instituttstyret, Institutt for pedagogikk, UiO
Emneord: Pedagogikk, Læreplanstudier, Læreplanteori, Skolereformer, Norskfaget, Didaktikk, Norskdidaktikk

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 24. sep. 2019 13:35 - Sist endret 19. apr. 2024 12:35