Faglige interesser
Tematisk er forskningsinteressen orientert mot analyser av utdanningsreformer og læreplaner i skolen. Jeg er interessert i hvilke kunnskaper som blir sett på som betydningsfulle og hvorfor.
Doktorgradsprosjektet mitt utforsker forholdet mellom kompetanse og kunnskap i læreplaner for fag, da spesielt i norskfaget på videregående nivå. Jeg benytter metodiske tilnærminger som dokumentanalyse, sammenlignende innholdsanalyser og analyser av intervjudata.
Faglig bakgrunn
- 2019–2023: Doktorgradsstipendiat i pedagogikk, Institutt for pedagogikk, UV-fakultetet, Universitetet i Oslo.
- 2018–2019: Seniorrådgiver i Kunnskapsdepartementet, Avdeling for videregående opplæring, fagskole og kompetansepolitikk.
- 2014–2018: Seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet, Avdeling for læreplan og videregående opplæring
- 2007–2014: Norsklærer og kontaktlærer i videregående skole.
- 2003–2006: Norsklærer og kontaktlærer i ungdomsskolen.
Undervisning
Nåværende
- PPU3210 - PPU del 1 av 2: Undervisning og læringsforløp
Tidligere
Veiledning
Mastergrad, biveileder for:
- Samiske læreres undervisningskunst: En kvalitativ studie om samiske læreres oppfattede undervisningspraksis (2021) Fulltekst tilgjengelig i DUO vitenarkiv.
- Fullføringsreformen – ideer, utfordringer og løsningsforslag. En dokumentanalyse av politikkutformingen knyttet til struktur og innhold i det studieforberedende utdanningsløpet i videregående opplæring (2022). Fulltekst tilgjengelig i DUO arkiv
Formidling
- Hvorfor ble du norsklærer? NNFF9 (Nordisk nettverk for forskning i førstespråkdidaktikk), universitetet i Helsinki, 2023
- Yrkesretting i norskfaget på yrkesfag - et krysspress mellom flere hensyn? Åsgårdstrandseminaret ved USN, 2023
- The Phenomenon of Vocational Orientation in a General Subject at VET, ECER, University of Glasgow, 2023
- Linking curriculum and platform technology: the case of the LK20 in Norway, NERA, OsloMet, 2023
- Knowledge about What? Nordic curriculum theory conference - education between hope and happening, Linneuniversitetet, Väksjö, Sverige, 2022
- Knowledge about What? Teachers` interpretations of a subject curriculum document, Åsgårdstrandseminaret ved USN, 2022
- Vocational orientation in the Norwegian subject: teachers' re-contextualising of a new subject curriculum, NERA (The Nordic Educational Research Association), Reykjavik, Island, 2022
- Kunnskapsspørsmålet i læreplanen i norsk, NNMF8 (Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning), Uppsala, Sverige, 2021
- What is a school subject? Teachers` perspectives on a new subject curriculum, NERA, Odense, Danmark, 2021
- Teacher and Subject Curricula, Teachers Matters - but how? An international conference on didactics, pedagogy, and classroom research, Linneuniversitetet , Väksjö, Sverige, 2021
- The `knowledge question` in the Norwegian curriculum, UiO:Norden, 2021
- The `knowledge question` in the Norwegian curriculum, Åsgårdstrandseminaret ved USN, 2020
-
The school subject Norwegian – changes and continuities in the curriculum 2006- 2020, NERA, University of Turku, Finland, 2020
Verv
Tidligere
- 2022–2023: Valgt representant for de midlertidig ansatte i universitetsstyret, UiO
- 2020–2021: Varamedlem i instituttstyret, Institutt for pedagogikk, UiO