Faglige interesser
- Dannelsesteori
- Dannelsesbegrepet
- Begrepshistorie
- Moderne idéhistorie
- Modernitetskritikk
- Kritisk teori
- Demokrati i skolen
- Hartmut Rosas akselerasjonsteori
- Norsk utdanningshistorie
Pågående prosjekter
- Dannelsesbegrepet i norske læreplaner: 1922-2020: En begrepshistorisk undersøkelse av dannelsesbegrepets betydning i norske læreplaner og de politiske forarbeider, politiske debatter og offentlige debatter som ledet opp til dem. PhD i pedagogisk idéhistorie/filosofi.
Bakgrunn
- 2017-2020: Formidler og undervisningsansvarlig ved Jødisk museum Trondheim.
- 2015-2017: Mastergrad i europeisk kultur med fordypning i idéhistorie:
- Fremmedgjøring i en for rask verden: En undersøkelse av Hartmut Rosas akselerasjonsteori og fremmedgjøringsbegrep i lys av kritisk teori og Georg Lukács’ tingliggjøringsbegrep. Universitetet i Oslo
- 2014-2015: Årsstudium i tysk, med emner i sosiologi og kulturhistorie. Universitetet i Oslo og Ruprecht-Karls Universität Heidelberg.
- 2011-2014: Bachelorgrad i idéhistorie. Universitetet i Oslo.
Emneord:
Pedagogikk,
Danning,
Pedagogisk filosofi
Publisert
20. aug. 2021 12:35
- Sist endret
16. feb. 2024 12:50