Charlott Sellberg

Rom 579
Brukernavn

Faglige interesser

  • Profesjonell ekspertise, kunnskap og læring i praksis 
  • Undervisning og vurdering i profesjonsutdanninger og på arbeidsplassen
  • Undervisningsteknologier for opplæring og vurdering
  • Situerte, distribuerte, kroppslige og sosiokulturelle teorier om kognisjon og læring
  • Etnografisk og videobasert metode

Pågående forskningsaktiviteter

Jeg deltar i forskningsprosjektet Professional Education and simulation-based training (PROSIM), som samler forskere fra profesjonsutdanninger innenfor helsevitenskap, biomedisin og maritime fag. Vårt mål er å utvikle kunnskap og økt forståelse for bruken av simulasjoner i profesjonslæring. Prosjektet etablererer læringsforumer på tvers av arbeidsområder og fagfelt, og bidrar til diskusjon både innen akademia og med praksisfeltene. PROSIMs mål er å stimulere til læring av beste praksis på tvers av yrker, og også å bidra til utvikling av et felles begrepsapparat.

Jeg deltar også i prosjektet Integrating Adaptive Learning in Maritime Simulator-Based Education and Training with Intelligent Learning System (I-MASTER). Prosjektet er finansiert av EU HORIZON-RIA og ledet av Tae-Eun Kim  ved Universitetet i Tromsø. Prosjektets hovedmål er å utvikle et Intelligent Læringssystem (ILS) med læringsanalyse og adaptiv læring som kan brukes i maritim, simulatorbasert utdanning og opplæring av studenter både på campus og i fjernundervisning. Jeg er en del av prosjektets styringsgruppe, og jeg koordinerer den delen av forskningsgruppen som kommer fra Göteborgs universitet. Jeg er også ansvarlig for å lage pedagogiske retningslinjer for design, implementering og bruk av ILS i simulerte omgivelser.

Undervisning

Jeg underviser hovedsakelig på det to-årige masterprogrammet Master in Education.

Jeg er også involvert i veiledningen av flere doktorgradsstudenter som assistentveileder for Izabella Csonka (Göteborgs universitet), William C. Gyldensten (Universitetet i Sørøst-Norge), Mari Starup (Universitetet i Sørøst-Norge), Ellen Bjørge (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) and Anastasia Skarpeti (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet).

Utdanningsbakgrunn

  • 2018: Doktorgrad i pedagogikk, Institutionen för tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet
  • 2011: Mastergrad i kognisjonsvitenskap, Institutionen för informationsteknologi, Högskolan i Skövde
  • 2010: Bachelorgrad i kognisjonsvitenskap, Institutionen för informationsteknologi, Högskolan i Skövde

Yrkesbakgrunn

  • 2021–: Dosent i IT og Læring, Institutionen för tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet
  • 2019–2021: Førstelektor, Institutionen för tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet
  • 2021–2023: Avdelingsleder, Lärande, kommunikation och IT, Institutionen för tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet
  • 2019: Postdoktor, Institutionen för Mekanik och Maritima Vetenskaper, Chalmers Tekniska Högskola 
  • 2018: Pedagogisk utvikler, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, Göteborgs universitet 
  • 2013–2018: Stipendiat, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
  • 2011–2013: Adjunkt, Institutionen för informationsteknologi, Högskolan i Skövde

Verv

  • 2023–: Med-leder av American Educational Research Association (AERA) Division I Grant committee
  • 2023–: Medredaktør for publikasjon fra konferansen Advances in Human Factors and Ergonomics (AHFE), Human Factors in Transportation-sporet
  • 2022–: Redaksjonsmedlem for WMU Journal of Maritime Affairs
  • 2020–: Styringsgruppemedlem, Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment (COAST)
  • 2020–: Gjesteforeleser på Masters in Maritime Affairs program, World Maritime University

Vennligst merk at publikasjonslisten nedenfor ikke er komplett, da den bare henter publikasjoner fra det norske systemet for forskningsdokumentasjon. For øvrige publikasjoner, se nettsidene til Göteborgs universitet.

Emneord: Profesjonslæring, Profesjonsutdanning, Arbeidslivslæring, Teknologibasert læring, sosiokulturell teori, videoforskning

Publikasjoner

  • Starup, Mari; Sellberg, Charlott & Wiig, Astrid Camilla (2024). Playing to learn? Analyzing participants' framing of competition and professional conduct in maritime simulations. Learning, Culture and Social Interaction. ISSN 2210-6561. 46. doi: 10.1016/j.lcsi.2024.100821.
  • Sellberg, Charlott; Nazari, Zeinab & Solberg, Mads (2024). Virtual laboratories in STEM higher education: A scoping review. Nordic Journal of Systematic Reviews in Education (NJSRE). doi: 10.23865/njsre.v2.5766.
  • Sellberg, Charlott; Nordenström, Elin & Säljö, Roger (2024). The development of visual expertise in a virtual environment: A case of maritime pilots in training. Frontline Learning Research. ISSN 2295-3159. 12(1), s. 16–33. doi: 10.14786/flr.v12i1.1217. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 3. nov. 2023 15:19 - Sist endret 2. apr. 2024 12:24