Forskningsinteresser
I min forskning ser jeg på sosiale, kulturelle og teknologiske aspekter av læring i formelle og uformelle kontekster med spesiell fokus på dialog, kunnskapsutvikling og pedagogisk innovasjon. Jeg brukte mest «design-based» metoder og multimodale data i ulike arenaer, som f.eks. informatikk, medisin, jus, pedagogikk. Mitt mål er å bidra til en økt forståelse av hvordan studenter og fagfolk lærer og skaper kunnskap når de er engasjert i komplekse oppgaver, problemløsning eller fellesprosjekter.
I nåværende prosjekter forsker jeg på læringsprosesser gjennom utforskning og samarbeid på tvers av ulike arenaer (formell / uformell, sosial / digital). Jeg la spesielt merke til større læringsøkologier som inkluderer individuelle prosesser og interaksjoner med andre lærender og resurser. Disse studiene har som underordnet formål å ta i bruk og utforske videre innovative forskningsmetoder, bl. a. digital etnografi, sosiale og epistemologiske nettverksanalyser, eller analyser av digitale sporer.
Utdanning og akademisk karriere
2016-2017: Førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
2016-2017: Gjesteforsker, University of Sydney (Australia)
2015: Gjesteforsker, University of Helsinki (Finland)
2013-2016: Postdoktor, Institutt for pedagogikk, UiO
2012: Gjesteforsker (PhD), Rutgers University (USA)
2009-2013: Stipendiat, Institutt for pedagogikk, UiO
2005-2009: Vitenskapelig assistent og junior forsker, Utrecht University (Nederland)
- PhD i utdanningsforskning (2013), Universitetet i Oslo, Norge
- MSc i læringsdesign og teknologi, Utrecht University (Nederland)
- BA i språk og litteratur, Babes-Bolyai University (Romania)
Undervisning og kompetanseformidling
- Kompetansekurs i universitetspedagogikk, forskningsveiledning, kurs- og curriculumdesign, studentaktive læringsformer, læring og undervisning med teknologi
- Veiledning av utviklingsprosjekter: gruppe-basert læring i medisinsk utdanning, video-basert veiledning i lærerutdanning, bærekraftige interdisiplinære prosjekter, bruk av læringsressurser i digitale læringskontekster
- Forskningsveiledning
- Andres Araos (PhD nivå); Daria Volosach (Master nivå)
- Fullført: Shiva lal Acharya, Isabel Alhosainy, Chet Callahan, Iulia Barbu, Ying Li, Monika Turid Elmhjellen, Carol Rodrigues, Sigrid Zeiner Petersen (Master nivå)
- Ekstern veileder: Karen Putzeys (Ghent University)
Tidligere
- Internasjonal masterprogram Higher Education, UiO
- Kurs i pedagogikk og forskningsmetoder i lærerutdanningsprogrammet, UiO
- Kurs i forskningsmetoder, Utrecht Universitet (Nederland)
Akademiske verv
- Område redaktør
- Journal of the Learning Sciences
- Frontline Learning Research
- Medlem av redaksjon
- Learning, Culture and Social Interaction;
- Vocations and Learning;
- Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education (QWERTY)
- Styremedlemskap (hovedstyre)
- EARLI - European Association for Research on Learning and Instruction, Medlem av Executive Committee
- ISLS - International Society of the Learning Sciences, Leder av Utdanningskomitteen
Fagvurderer
-
Tidsskrifter: Educational Research Review, Learning and Instruction, International Journal of Computer-supported Collaborative Learning, Instructional Science, European Journal of Teacher Education, European Journal of Higher Education, British Journal of Educational Technology, Psychology Learning & Teaching, Journal of Computer-Assisted learning
-
Konferanser: ICLS, CSCL, EARLI & EARLI SIG Conferences