Junyi Yang

ph.d.-kandidat
Bilde av Junyi Yang
English version of this page
Rom 575
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 Oslo

Min forskningsinteresse er barns språklige utvikling. For tida undersøker jeg sammenhengen mellom ulike sider ved samhandling i familier og barns utvikling av ordforråd. Jeg ser for eksempel på barnas spørsmål i samtaler rundt middagsbordet og på mødres bruk av språklige idiomer (uttrykk med ikke-bokstavelig, gjerne billedlig, mening) når de leser sammen med barna.

Det overordnede målet med doktorgradsprosjektet mitt er å generere kunnskap om hvordan småbarn med kinesisk bakgrunn i Norge utvikler sine språk i hjemmet.

Jeg jobber med statistiske modeller som longitudinelle modeller og strukturelle modeller.

Faglige interesser

  • Samlesing med foreldre og barn
  • Språklig hjemmemiljø
  • Tospråklig utvikling
  • Tidlig språkutvikling

Bakgrunn

  • 2019–d.d.: Doktorgradsstipendiat, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
  • Våren 2023: Forskningsopphold/ Recognised Student, Department of Education, University of Oxford, Storbritannia
  • 2016–2018: Master of Art in Early Language Education for Intercultural Communication, School of Applied Educational Science and Teacher Education, University of Eastern Finland
  • 2015–2016: English as a Second Language (ESL) teacher for barn mellom 3 og 12 år, Kina

Undervisning

Emneord: Pedagogikk, Leseforståelse og tekstbasert læring, Kina, Tospråklig utvikling, Språkutvikling, Språk og kommunikasjon, Minoritetsspråklige barn og unge, Minoritetsspråklige

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Yang, Junyi; Grøver, Vibeke & Lawrence, Joshua (2023). Idioms exposure in shared book reading and child vocabulary growth: An exploratory study.
  • Yang, Junyi; Grøver, Vibeke & Lawrence, Joshua (2022). Analyzing Mothers' Use of Chinese Idioms (Chengyu) in Natural Home Settings.
  • Yang, Junyi; Lawrence, Joshua & Grøver, Vibeke (2022). Mothers' Linguistic Input During Shared Book Reading and Dual Language Learners' Home Language Skills.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 28. mai 2019 15:32 - Sist endret 22. mai 2024 11:34