Slik blir arbeidslivet for studentene

I høstens siste praksisseminar fikk masterstudentene ved Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA) høre tidligere studenters erfaringer fra overgangen til jobb.

En ung kvinne står og prater med en annen kvinne som sitter ved en pult i et kontorlandskap. Gjennom vinduet i bakgrunnen ser vi utsikten over en by.

Når studentene skal begynne å søke jobber etter studiene kan det være vanskelig å vite hva man skal legge vekt på i møte med potensielle arbeidsgivere. Personene på bildet er ikke omtalt i saken. Illustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO

– Denne praksisperioden har vist meg at en arbeidslivspedagog har flere ulike muligheter for å bruke sin kunnskap i arbeidslivet, og at det er store behov for kompetanse innenfor læring, kunnskapsutvikling og kunnskapsledelse i organisasjoner, forteller student Mariia Fedenko. 

Sammen med sin medstudent Henrik Moen Wright, har hun vært i praksis hos Posten Bring, avdeling Learning and Development. 

Wright er enig i at praksisperioden har gitt ham et innblikk i hvor mange forskjellige arbeidsmuligheter som finnes der ute for masterstudentene.  

– Jeg har også selv endret litt mening om hva jeg ønsker av mitt arbeidsliv. Det er et arbeidsliv der jeg har det gøy, og hvor jeg har gode kollegaer som utfordrer meg.  

Tidligere student Sigurd Winsnes begynte i jobben sin som Opplæringsansvarlig i Stortingets IT-avdeling. Selv opplevde han at praksiserfaringen fra studietiden var ganske lik den han nå har på jobb. 

– Det å selvstendig eller sammen med andre måtte løse nye problemstillinger er i stor grad det man møter i arbeidslivet ellers. Jeg fikk en god forsmak på møtehyppigheten som råder i arbeidslivet. Det er mange møter, og i starten sitter man gjerne der uten å forstå noen ting. 

På praksisseminaret høsten 2022 fikk de også besøk av tidligere masterstudent Karoline Hval, ansvarlig for fagområdet læring og utvikling i Posten og Bring. Hun ser tilbake på egen praksisperiode som den mest lærerike og nyttige delen av studiet.  

– I den første praksisperioden er man helt fersk, og vet lite om hvordan arbeidslivet fungerer. Det å få prøve seg på ulike arbeidsoppgaver forberedte meg på hva faget mitt kan brukes til etter endt studie. 

Karoline Hval står  foran en burgunderrød bakgrunn og smiler inn i kameraet. Hun har langt blondt hår, en beige genser og mørke jeans på seg.
Karoline Hval er ansvarlig for fagområdet læring og utvikling i ​Posten og Bring.
Hun ser etter folk som tar initiativ når hun ansetter.
Foto: Privat

Hva ser arbeidsgiverne egentlig etter?

Når studentene skal begynne å søke jobber etter studiene kan det være vanskelig å vite hva man skal legge vekt på i møte med potensielle arbeidsgivere. Winsnes mener de arbeidsgiverne han har møtt, ofte legger vekt på den samlede kompetansen; både formelle kompetansekrav, andre erfaringer og personlig egnethet. 

– I mitt tilfelle talte det jeg hadde skrevet om i masteroppgaven positivt, da det traff mye av det stillingen gikk ut på. 

Når Karoline Hval sin avdeling ansetter nye folk, forteller hun at de legger vekt på å finne folk som tar initiativ og som tar ansvar for å drive utvikling. De ser etter personer som er systematiske, men som også kan håndtere håndtere endring og det uforutsette.  

– Angående fagfeltet læring og utvikling ville jeg personlig vektlegge de som er opptatt av læring og hva som skal til for å få effekt av læring. Det er mye som skjer på dette området, så det er også fint å ha en interesse for læringsteknologi og trender.   

Førsteamanuensis og emneansvarlig for praksisemnene i masterretningen Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA), Mervi Hasu, er takknemlig for at tidligere studenter er interessert i å gjesteforelese på praksisseminarene. 

– Spesielt i den andre praksisperioden inviterer jeg tidligere studenter som kan fortelle at det trengs arbeidslivspegagoger der ute. Studentene våre trenger engasjerende rollemodeller slik at de blir trygge på at de finner sin plass i arbeidslivet. 

Tre studenter sitter ved hver sin pult og følger med på en veileder som står med ryggen halvveis endt mot kamera.
Studentene ser tilbake på praksisperioden som en lærerik og nyttig del av studieløpet sitt.
Nå venter arbeidslivet dem. Personene på bildet er ikke omtalt i saken. Illustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO

Studentene Wright og Fedenko er begge fornøyde med praksisseminarene. 

– Det jeg synes var så bra med seminarene, er at de hjalp oss å se koblinger mellom de teoretiske konseptene vi har lært tidligere og de praktiske situasjonene på arbeidsplassen som oppsto. Vi fikk assistanse og veiledning der vi var usikre og lurte på hva situasjonen krevde av kunnskap og handlinger, forteller Fedenko. 

Hun understreker også viktigheten av profesjonelle nettverk som man kan få støtte av når man trenger det. Wright satte pris på innsikten han fikk i medstudentenes praksisperioder og hvordan de kunne sammenligne erfaringene sine med hverandre.

– Det jeg tar med meg fra seminarene, er å være reflektert. Det er viktig å vurdere ulike løsninger, prøve nye ting og utforske nye muligheter.

Av Sunniva Raknes
Publisert 25. jan. 2023 09:36 - Sist endret 31. jan. 2023 10:37