Institutt for pedagogikk gratulerer med fullført bachelor og master

I vår har en rekke studenter ved Institutt for pedagogikk fullført sin bachelorgrad eller mastergrad. Instituttet gratulerer og ønsker lykke til videre!

to kvinner står ved et podium i en forelesningssal. En kvinne med ryggen til kamera går mot dem for å få rose. Flere unge studenter sitter i salen.

Undervisningsleder Line Wittek (f.v.) og instituttleder Tone Kvernbekk delte ut roser til de uteksaminerte bachelorstudentene fra Institutt for pedagogikk. Foto: UiO

– Vi er glade for at vi denne våren har kunnet feire både de av studentene våre som har fullført mastergraden og de som har fullført bachelorgraden. Vi vil gratulere dem alle, sier leder Tone Kvernbekk ved Institutt for pedagogikk.

Første bachelormarkering noensinne

Mens instituttet har arrangert kandidatmarkering for masterkandidatene i mange år, kunne de 15. juni i år for første gang invitere til markering for bachelorkandidatene.

Ideen om en bachelormarkering har modnet på instituttet en stund, og når den nå også ble fremmet av Fagutvalget i møte med instituttledelsen, var det på tide å realisere ideen. Det var det mange studenter som satte pris på.

Instituttlederen understreker at de bachelorkandidatene som gikk ut nå, har hatt en studietid utenom det vanlige – på grunn av koronapandemien.

– De startet på førsteåret mens universitetet var delvis nedstengt, så det var ingen enkel start. Det står veldig stor respekt av at de har gjennomført graden, og det er ingen tvil om at de virkelig har fortjent en felles avslutning, sier Kvernbekk.

Kanidatene har fått ferdigheter som sitter

To kvinner står pent antrukket side om side, med hvert sitt champagnegladd i hendene
Instituttleder Tone Kvernbekk og undervisningsleder Line Wittek gratulerer alle studenter som har fullført en grad ved Institutt for pedagogikk i vår. Foto: UiO

Noen av bachelorstudentene har fordypet seg i skole, utdanning og oppvekst, andre i pedagogisk psykologi, mens atter andre har gått i dybden på kompetanseutvikling, arbeidsliv og teknologi.

I sin tale til på kandidatmarkeringen for bachelorstudentene minnet insituttleder Kvernbekk om at ferdighetene de har tilegnet seg, er like viktige som kunnskapen.

– Kunnskap kan bli glemt, men ferdigheter sitter. Ferdigheter som å beskrive, analysere og vurdere pedagogiske problemstillinger, sitter. Det samme gjør evnen til å snakke og skrive fag, stille kritiske spørsmål og diskutere spørsmål uten klare svar, sa Kvernbekk.

– Og så gjelder det å øve seg på disse tingene, for det er ingen som blir verdensmester på første forsøk, legger hun til. 

Les mer om bachelorutdanningen i pedagogikk ved Universitetet i Oslo
Les mer om masterutdanningen i pedagogikk ved Universitetet i Oslo
Les mer om den internasjonale Master's in Education ved Universitetet i Oslo

Av Marit Eline Lervik Christensen, Institutt for pedagogikk
Publisert 17. juli 2023 11:40 - Sist endret 17. juli 2023 11:40