Institutt for pedagogikk ønsket velkommen til felles semesterstart for nye masterstudenter

Nylig arrangerte Institutt for pedagogikk en felles semesterstart for alle nye masterstudenter. Dette er første gang, og det skjer etter ønske fra studentene selv.

Bildet viser en mann og en kvinne i blå pedagogikk skjorter

Andreårsstudent Cankai Zheng og tidligere masterstudent Mariia Fedenko var blant dem som tok imot de nye masterstudentene. Foto: Clayton David Gouin/ UiO 

16. august ønsket instituttet velkommen til 105 nye studenter, som høsten 2023 starter sin toårige master i pedagogikk eller Master’s in Education.

Portrett av kvinne
Instituttleder Tone Kvernbekk. Foto: UiO

Tidligere har hver av de til sammen seks studieretningene hatt hver sine arrangement ved studiestart, men denne gangen ble høstsemesteret sparket i gang med et felles velkomstseminar.  

– En faglig og sosial boost helt i starten av semesteret får studentene, og oss selv, i gang på en god måte, sier leder Tone Kvernbekk ved Institutt for pedagogikk. 

Rebusløp og paneldiskusjon

Seminaret var lagt opp med et faglig og sosialt program og de fremmøtte studentene fikk god anledning til å bli bedre kjent med de forskjellige studieretningene, og andre studenter. 

På programmet sto blant annet rebusløp og quiz, som studentene løste gruppevis. De faglige innslagene besto av paneldebatt i tillegg til inspirasjonssamtaler fra undervisere ved alle seks studieretningene. 

– Dette er første gang vi lager et velkomstseminar for nye masterstudenter på tvers av de seks spesialiseringene, sier undervisningsleder Line Wittek ved Institutt for pedagogikk.

Bilde av kvinne
Undervisningsleder Line Wittek. Foto: Stefan Strømnes/ UiO

Hun forteller at programmet har blitt til i nært samarbeid mellom de faglige, administrasjonen og studentrepresentanter.

– De erfaringene vi gjør vil bli avgjørende for hvordan vi skal ta imot nye masterstudenter videre, legger hun til.

Ønske om felles aktiviteter for studieretningene

Det felles velkomstseminaret er et svar på at både studenter og ansatte har ønsket seg flere felles aktiviteter på tvers av studieretningene. Dette var også et av innspillene fra et panel av fagfolk utenfra da de evaluerte masterprogrammet i pedagogikk for et par år siden.

Også Fagutvalget er opptatt av aktiviteter på tvers av de forskjellige studieretningene, noe de har tatt opp i møter med instituttledelsen.

– Vi har et sterkt og godt Fagutvalg som vi har jevnlige møter med, og som stadig kommer med gode innspill. At de foreslår aktiviteter på tvers er et eksempel på god pedagogisk tenkning, sier Kvernbekk. 

Instituttlederen håper felles velkomstseminar fører til at pedagogikk-studentene stifter bekjentskap på tvers av studieretningene.

– Og for øvrig vil jeg ønske alle nye masterstudenter velkommen og lykke til med studentlivet. Jobb hardt og ha det gøy!

Står overfor mange spennende karrieremuligheter

Det er stor bredde innen de forskjellige studieretningene i master i pedagogikk og Master’s in Education. Som masterstudent ved Institutt for pedagogikk kan man fordype seg innen IKT og læring, utdanningspolitikk og oppvekstsvilkår, i tillegg til kompetanseutvikling og kunnskapsdeling i et arbeidsliv i rask endring. Masterstudentene kan også velge retning inn mot arbeid i pedagogisk- psykologisk rådgivningstjeneste. 

En mastergrad i pedagogikk gir studentene en kompetanse som er svært ettertraktet av arbeidstakere i alle bransjer – både i private og offentlige virksomheter. Vi finner pedagoger i alt fra IT og HR til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og frivillige organisasjoner. 

Les mer om masterutdanningen i pedagogikk ved Universitetet i Oslo
Les mer om masterutdanningen i Master’s in Education ved Universitetet i Oslo
 

Publisert 25. aug. 2023 15:27 - Sist endret 25. aug. 2023 15:38