Samarbeider for studiemiljøet gjennom Fagutvalget

På Institutt for pedagogikk møtes studentrepresentanter og instituttledelsen regelmessig. Hensikten er å samarbeide om studiemiljøet. Dette har vist seg å være fruktbart for alle parter.

Tre kvinnelige ansatte ved Institutt for pedagogikk og en kvinnelig og en mannlig student. Står på rekke, skulder ved skulder. Fotografert ovenfra.

Studentene velger representanter til Fagutvalget ved Institutt for pedagogikk hvert semester. Leder Silje Balsnes Haugen  (i midten) og nestleder Johannes Loen Steensgaard møter jevnlig ledelsen ved Institutt for pedagogikk for å drøfte relevante saker. Ledelsen er representert ved faglig undervisningsleder Anne Line Wittek (f.v.) og instituttleder Tone Kvernbekk. Til høyre er rådgiver Esra Boncuk fra instituttadministrasjonen. Foto: Shane Colvin/ UiO

Fagutvalget ved Institutt for pedagogikk består av studenter som jobber for at studentenes stemme skal bli hørt når instituttet tar beslutninger om studiene.

Instituttleder Tone Kvernbekk ser at samarbeid med studentrepresentantene er verdifullt, og utdyper:

– Studenter er en berikelse for enhver akademisk institusjon. Jo mer engasjerte de er, desto bedre er det for instituttet, faget og studentene selv.

På møtene kan leder og nestleder i Fagutvalget utveksle informasjon med instituttledelsen og ta opp aktuelle saker som studentene er opptatt av. På den måten blir det lettere å ta hensyn til studentenes behov.

– Møtene mellom Fagutvalget og instituttet er vår kanal til informasjon om hvordan studentlivet er, hva studentene tenker på, og hva de har behov for, sier Kvernbekk.

Kontakt gir innsikt

Strukturen på universitetet kan være vanskelig å sette seg inn i, og det er ikke alltid enkelt å forstå hvor og hvordan beslutninger blir tatt. Når studenter og ledelse møtes, oppstår det nye samarbeidsformer og det blir lettere å sette i gang aktiviteter.

– For meg gjør møtene at instituttet blir mer enn et diffust konsept. Det blir en gruppe med mennesker som ønsker å gjøre studiehverdagen bedre, som jeg kan snakke med og samarbeide med.

Det sier student Johannes Loen Steensgaard som er nestleder i Fagutvalget. Han opplever at instituttets representanter hører på studentene.

– Vi har enkel dialog oss imellom, noe som bidrar til at vi får organisert flere arrangementer. Nå nylig arrangerte vi et arrangement spesielt for masterstudentene, sier Steensgaard.

Lav terskel for å orientere hverandre

Når studenter og de som sitter i ledelsen blir kjent med hverandre, åpner det for gode samtaler rundt studentenes hverdag. Samtalene gir begge parter innsikt i hverandres behov og begrunnelser. Møtearenaen gir også en mulighet for konstruktive diskusjoner.

– Møtene mellom Fagutvalget og instituttet syns jeg er en veldig fin og lavterskel måte å kommunisere og orientere hverandre om hva som skjer på huset, sier student Silje Balsnes Haugan som leder Fagutvalget.

Haugan forteller at deltakelsen i Fagutvalget gir studentene innblikk i hva instituttet jobber med fortløpende.

– Og de som møter fra instituttet er oppriktig interessert i å høre hva vi som studenter tenker og mener, sier hun.

Fagutvalget er talerør for studentene

Fagutvalget fungerer som et talerør for studentene ved alle instituttets studietilbud, og er et viktig bindeledd mellom instituttet og studentene.

Leder Haugan forteller:

– Fagutvalget er for meg en måte å ta eierskap og påvirke egen studiehverdag. Sammen med de andre medlemmene kan vi endre på det vi skulle ønske var bedre, og gjøre mer av det vi synes er bra.

Hun trekker også fram det sosiale. Både lederen og nestlederen peker på Fagutvalget som et givende frivillig engasjement.

– Det er gøy! Man møter mange engasjerte mennesker. Studentfrivillighet er noe eget, så jeg vil definitivt oppfordre alle til å engasjere seg i noe, sier Silje Balsnes Haugan.

– Ja, det er givende. Jeg gjør en forskjell, folk setter pris på det, og jeg får masse utfordringer og lærdom som aldri ville kommet gjennom studier alene, sier Johannes Loen Steensgaard.

Fakta om Fagutvalget

• Er en studentdrevet gruppe som jobber for å fremme pedagogikkstudentenes interesser og krav ovenfor Institutt for pedagogikk.
  • Har løpende dialog med instituttets ledelse.
  • Har representanter i ulike råd og utvalg på instituttet og fakultetet.
  • Arbeider for at studenter skal føle seg sett og hørt.
  • Arrangerer også sosiale og faglige treff for studentene.
  • Samarbeider også med de andre fagutvalgene ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
  • Medlemmene velges av studentene hvert semester.
  • Les mer om Fagutvalget på deres nettside
  • Besøk Fagutvalgets konto på Instagram