Studenter fikk møte utdanningspolitiske fageksperter

Høsten 2022 besøkte bachelorstudentene i pedagogikk Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Der fikk de blant annet høre refleksjoner om balanse mellom faglighet og politiske mål.

Studenter og direktoratsansatte sitter rundt et stort møtebord og snakker foran en presentasjon på veggen.

Bachelorstudentene i pedagogikk fikk blant annet høre om arbeidet med læreplaner, da de møtte Lars Tveiten og Eline Wigdel (i midten) i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Foto: Anniken Hotvedt Sundby/ UiO

– Vi får sjelden møte studenter i høyere utdanning i det daglige, så dette besøket har vi sett fram til, sa seniorrådgiver Eline Wigdel i Divisjon for høyere utdanning og forskning i direktoratet under besøket.

Sammen med to kolleger tok hun imot studenter og forelesere fra bacheloremnet PED2201 Skole, danning og didaktikk tidligere i høst. De følger studieretningen Skole, utdanning og oppvekst, forkortet til SUO.

Studentene lærer å analysere utdanningspolitikk

I emnet skal studentene blant annet lære om de nyeste reformene og endringene innenfor utdanningsfeltet. Som en del av studiet skal de også analysere utdanningspolitiske dokumenter.

Formålet med besøket var at studentene skulle få møte noen som helt konkret arbeider med utdanningspolitiske dokumenter.

– Det skaper en nærhet og større forståelse for hva det vil si å jobbe i utdanningsforvaltningen når vi besøker et ekte dokumentsted, og møter dem som faktisk jobber med politiske dokumenter og prosesser som vi forelesere forteller om, sier Anniken Hotvedt Sundby, som underviser i det aktuelle emnet.

Besøk bygger bro mellom utdanning og arbeidsliv

Studentene fikk høre om erfaringer og refleksjoner knyttet til det å balansere faglighet opp mot politiske mål.

Yngvild Ziener Nilsen, avdelingsleder i direktoratet, presenterte hvordan de utvikler nye typer læreplaner for voksne. Målet er fleksibel og tilpasset opplæring med moduler som kvalifiserer for videre utdanning eller deltakelse i arbeidslivet.

Slike eksempler gir studentene en annen type innsikt enn den de tilegner seg på campus, ifølge Kirsten Sivesind, som er ansvarlig for emnet PED 2201.

– Vi som forelesere setter stor pris på å kunne ta studentene med på slike besøk. Det er viktig å bygge bro mellom utdanning og arbeidsliv, sier Sivesind.

Fortalte om relevans av pedagogikken i jobben

Et mål med besøket var å møte en arbeidsplass som er relevant for studenter i pedagogikk.

Eline Wigdel i HK-dir har selv en mastergrad i pedagogikk. Hun fortalte at denne faglige bakgrunnen er relevant og nyttig i hennes daglige arbeid i avdeling for innovasjon i utdanning.

Studentene fikk for øvrig høre om hvordan Hk-dir er organisert, hva som er typiske arbeidsoppgaver og hvilke roller direktoratet har.

HK-dir er et nytt direktorat underlagt Kunnskapsdepartementet. Det ble etablert 1. juli 2021. Direktoratet er et resultat av sammenslåing av flere offentlige instanser innenfor kompetanse og høyere utdanning.

Direktoratet har et helhetlig forvaltningsansvar for høyere utdanning, høyere yrkesfaglig utdanning og kompetansepolitikk. Studenter og forelesere besøkte Oslo-kontoret, men direktoratet har også kontorer i Bergen, Tromsø, Trondheim og Brussel. Til sammen jobber litt flere enn 500 personer i HK-dir.

Av Institutt for pedagogikk, UiO
Publisert 26. jan. 2023 14:59 - Sist endret 26. jan. 2023 14:59