Studenter laget sommerskole med klima og spill som tema

Masterstudentene Nina Jonsrud, Renate Oksavik og Marie Christine Vallestad ved Institutt for pedagogikk mottok i sommer stipend for å lage sommerskole for ungdom i Lillestrøm. Nylig presenterte de prosjektet sitt for Viken fylkeskommune. 

Bildet viser kvinne som holder en presentasjon foran en skjerm

Renate Oksavik var en av tre masterstudenter som presenterte på Mobilitetskonferansen. Foto: Marie Vallestad 

– Det var et meningsfullt og interessant prosjekt å jobbe med gjennom sommeren. Uken sammen med de flotte ungdommene var utrolig givende og ga mange positive opplevelser, sier masterstudent Nina Jonsrud.

Tildelt stipend på 150.000 kroner 

De tre studentene fra studieretningen Kommunikasjon, design og læring søkte om og fikk tildelt 50 000 hver fra UiO:Energi og miljø for å planlegge og gjennomføre en sommerskole i Lillestrøm kommune.

Sommerskoleprosjektet er koblet til et større forskningsprosjekt mellom sentrale aktører i Lillestrøm kommune, Include - forskningssenter for sosialt inkluderende energiomstilling og forskerne Ole Smørdal og Anja Amundrud ved Institutt for pedagogikk.  

– Det at studentene fikk muligheten til å planlegge og prøve ut ulike undervisningsressurser gjennom sommerprosjektet har vært verdifullt for oss som skal forske på dette. Nå kan vi bygge videre på noen av erfaringene som de har gjort seg i løpet av sommerskolen, sier postdoktor Anja Amundrud. 

Spennende måte å lære på

Ungdommene på sommerskolen testet blant annet ut digitale og fysiske spill, lekte seg i ulike virtuelle omgivelser og hadde samtaler om klima og miljø. Et av målene var å legge til rette for aktivt medborgerskap der ungdom deltar i demokratiske prosesser. Dette er også et sentralt mål for det involverte forskningssenteret, Include.

– Ungdommene var først og fremst motivert for spilling og det sosiale. Når de gjorde koblinger mellom spill og miljø- og klimasaker syntes de dette var en spennende måte å lære på, sier masterstudent Marie Christine Vallestad

Bildet viser skrivesaker, spillkort og papirfigurer limt på en papplate
Brettspill om klimaendringers påvirkning på ulike landskapstyper. Foto: Anja Amundrud/ UiO

Hør også podcasten Bør alle kommuner se seg om etter en gaming-ekspert

Masterstudentene var nysgjerrige på hvordan sommerskolen kunne brukes til å ta opp lokale klima- og miljøsaker. Uken hvor sommerskolen ble gjennomført var midt i perioden med mye nedbør og flom. Det bidro til at det overordnede temaet miljø og klimapåvirkning ble aktualisert for deltakerne da de kunne se og merke konsekvensene av flommen i sitt eget nærmiljø.

Masterstudentene opplevde at samtalene engasjerte ungdommene mer når utfordringene knyttet seg til deres eget lokalmiljø.

– De kunne selv se vannstanden øke i elvene, at veier ble stengt og togene stoppet. En av elevene måtte være hjemme for å øse vann ut av kjelleren i huset sitt, sier Nina Jonsrud. Hun mener alt dette bidro til å aktualisere en av utfordringene som Lillestrøm kommune står overfor. 

Presenterte prosjektet på Mobilitetskonferansen

Masterstudentene holdt innlegg på Viken fylkeskommunes Mobilitetskonferanse hvor de presenterte prosjektet for politikere og ansatte i kommunene og fylkeskommunen.
Renate Oksavik mener ungdom har mye å bidra med, ikke bare de som allerede er spesielt interesserte i emnet. 

– Vi må bare finne måter som appellerer og engasjerer denne målgruppen også. Å presentere dette for et bredere publikum gjorde sommerens forskning enda mer meningsfull, sier Renate Oksavik. Hun mener prosjektet med sommerskolen også var en nyttig erfaring for videre arbeid med masteroppgaven. 

 

Publisert 13. okt. 2023 13:59 - Sist endret 13. okt. 2023 13:59