Mestringsfølelse og trygghet

Andrea Kjølerbakken går studieretningen pedagogisk-psykologisk rådgivning. Hun hadde sin praksis hos Pedagogisk-psykologisk tjeneste.

Bildet kan inneholde: leppe, smil, yttertøy, anlegg, mennesker i naturen.

Foto: privat

Hvor hadde du praksis?

- Praksisperioden min var hos Pedagogisk-psykologisk tjeneste. PP-tjenesten arbeider med utredning og oppfølging av tiltak for enkeltbarn i barnehage og skole. I tillegg er veiledning, rådgivning og kompetanseheving av fagfolk i skole og barnehage sentralt.

Hva var dine arbeidsoppgaver?

- Mine arbeidsoppgaver bestod blant annet av observasjon, kartlegging og dynamisk testing av barn og unge. Jeg deltok også i flere samarbeidsmøter med skoleledere, lærere og foreldre hvor blant annet tiltak rundt barn og systemarbeid ble diskutert. Jeg fikk også være med på inntaksmøter med foreldre og veiledning av lærere og assistenter. I tillegg fikk jeg prøve meg på protokollføring av observasjonene og de ulike møtene, samt være med på å skrive en sakkyndig vurdering.

Hva var det beste med praksiserfaringen?

- Det jeg likte best med praksiserfaringen var å møte og snakke med barn, foreldre og fagfolk i skole og barnehage. Det var også utrolig lærerikt å virkelig kunne knytte teori til praksis gjennom god veiledning fra praksisveileder ved de ulike arbeidsoppgavene. Det ga masse mestringsfølelse og trygghet før overgangen ut i arbeidslivet.

Hadde studieprogrammet forberedt deg godt til praksisperiodene?

- Vi hadde en forberedende forelesning hvor vi blant annet skulle finne ut mer om praksisstedet samtidig som vi i grupper diskuterte mulige utfordringer vi kunne møte på. Likevel var det de forelesningene vi hadde ved siden av praksisen hvor vi i grupper la frem ulike utfordringer vi hadde opplevd som PP-rådgivere, hvordan vi håndterte de og hva vi kunne gjort bedre som virkelig ga rom for refleksjon og utvikling med faget.

Hva står igjen som det viktigste du lærte i løpet av praksisen?

- Jeg vil si at det viktigste jeg tar med meg fra praksisperioden er viktigheten av å bygge gode relasjoner til både foreldre, lærere og kollegaer for et virkelig godt samarbeid!

Publisert 18. okt. 2021 15:53 - Sist endret 19. feb. 2024 10:24