Fremtidsrettet studieretning

Anne Catherin Gonzales går studieretningen kommunikasjon, design og læring. Hun har gjennomført to praksisperioder i løpet av studiet.

Bildet kan inneholde: person, hår, yttertøy, frisyre, skulder.

Foto: privat

Hvor hadde du praksis?

- I løpet av masteren har det vært to praksisperioder, der jeg har vært utplassert på to ulike steder. Begge gangene har jeg vært utplassert med en medstudent fra studieretningen.

- Første praksisperiode var hos EngageLab ved UiO som blant annet har utviklet Samtavla (Talkwall). De bistår ulike forskere og andre med å utvikle ideene sine til noe håndfast. Jeg var heldig å få være med på noen møter der ideer ble pitchet, og fikk sett litt hvordan de jobbet videre. 

- I den andre praksisperioden var jeg hos VISMA i læringsenheten, Learning universe. Det er en enhet som ser på kompetanseutvikling internt, men også ut mot kunder. Hos VISMA fikk jeg innsikt i hvordan store bedrifter kan drive med kompetanseutvikling, og hvilke plattformer som finnes der ute.

Hva var dine arbeidsoppgaver?

- Hos EngaeLab fikk vi to store oppgaver. Den ene gikk ut på å sette oss inn i lovverket knyttet til universell utforming (UU) av nettsider, apper og lignende. Deretter skulle vi sjekke ut hvilke krav Samtavla oppfylte, og lage en rapport. Det var et krevende, men lærerikt prosjekt. Den andre oppgaven gikk på å lage en practice brief, en kort sammenfattet skriv om forskningen bak Samtavla og hvordan Samtavla kan brukes i undervisningen. 

- Oppgavene hos VISMA var varierte, der fokuset var på hvordan gjøre læringen bedre og finne hvilke former for læring kursholdere, interne og andre ønsket seg. Vi fikk blant annet i oppgave å lage en prototype på et e-læringskurs om den didaktiske relasjonsmodellen, der målgruppen var kursholdere som formidlet VISMAs produkter til kundene. Vi utarbeidet også en survey til kursholderne, der vi stilte spørsmål rundt læring. VISMA har en ganske omfattende kursportefølje, og vi fikk i oppgave å evaluere webinarer og komme med forslag til utforming og innhold i disse. Hos VISMA var det mye å gjøre, så det var helt perfekt at vi var to fra studieretningen som kunne snakke sammen og utvikle ideer.

Hva var det beste med praksiserfaringen?

- Det var utrolig gøy å få se hvordan to ulike bedrifter jobber. Arbeidet med universell utforming er veldig relevant i dag, da det er et økt fokus på det. Det er gøy å kunne gå ut med en master som ikke bare er teoretisk, men der en sitter med håndfast erfaringer og kunnskap som kan brukes i arbeidslivet.

- Å lære seg et e-læringsverktøy var gøy, og ikke minst nyttig. Det vil komme godt med senere. Det er mange som satser på e-læring for tiden, og da er det fint å vite hvilke verktøy som finnes. Og ikke minst hvordan en kan legge opp til blandede tilnærminger.

- Jeg vil også si at det har vært gøy å få ta del i arbeidsoppgavene, men også samarbeidet på de ulike stedene. Arbeidstagere ser ikke bare etter personer som kan jobbe selvstendig, men som også kan bli en del av et større team. Å få lov til å være to steder har gitt innsikt hvordan en kan jobbe sammen mot felles mål, og hva som skal til for å lykkes. Ikke bare er det en nyttig erfaring å ha med seg videre, men det gjorde at vi som prasksisstudenter følte oss velkommen. Hos VISMA hadde vi blant annet walk and talk, og felles digitale kaffe- og lunsjpauser

Hadde studieprogrammet forberedt deg godt til praksisperiodene?

- Hos VISMA kom det godt med det vi hadde hatt om i metodefaget da vi lagde survey og skulle analysere den. Videre brukte VISMA ord og begreper vi kjente til fra fag der vi hadde snakket om ulike strategier for læring knyttet til digitale plattformer og sosiale medier. Det gjorde at vi klarte å henge med i de faglige diskusjonene. Det var også nyttig i utvikling av prototypen til e-læringskurset for å sette sammen elementer og skape variasjon. Her kom fagene om læringsstrategier og pensum knyttet til det godt med. Emnene der vi hadde om kreativitet, innovasjon og design kom godt med når vi skulle evaluere webinarer og se hva som kunne forbedres. Det var også noe vi fikk bruk for hos EngageLab da vi lagde rapporten og UU, og ikke bare si hva som kunne forbedres, men også si litt om hvordan. Til utforming av rapport og practice brief var det en stor fordel å ha erfaring med akademisk skriving.

Hva står igjen som det viktigste du lærte i løpet av praksisen?

- Det har vært en lærerik og interessant periode. I løpet av praksisperioden har jeg sett at KDL er en fremtidsrettet og en svært relevant studieretning. Jeg ser at det er etterspørsel etter pedagoger som vet hvordan en kan bruke teknologi til læring og kompetanseutvikling, og som vet hvordan ulikt innhold kan formidles på en oversiktlig og god måte ut. Praksisperiodene har vært helt gull når det kommer til å bygge et faglig og profesjonelt nettverk.

Publisert 18. okt. 2021 15:53 - Sist endret 19. feb. 2024 10:23