Skikkethetsvurdering

Utdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) er fra 1. august 2024 omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Alle som er i kontakt med studenter på programmet kan levere tvilsmelding om skikketheten til en student som ikke oppfyller de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket.

Hva er skikkethetsvurdering?

Utdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning er omfattet av kapittel 7 i Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften). Formålet med skikkethetsvurdering er å avgjøre om en student utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter eller sikkerhet til de pasienter, brukere, barnehagebarn, elever, klienter eller andre studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse.

En student som utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter og sikkerhet er ikke skikket for yrket. 

Formålet med denne vurderingen er å beskytte spesielt sårbare grupper mot uskikkede yrkesutøvere.

Det er to typer skikkethetsvurderinger, løpende og særskilt, og studenten vurderes opp mot forskriftens kriterier. 

Kriterier for skikkethetsvurdering

Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften), kapittel 7 har fastsatt noen kriterier for skikkethet som man blir vurdert på i utdanningsløpet. Dersom det er tvil om en student oppfyller disse kriteriene vil det foretas en særskilt skikkethetsvurdering.

§ 7-3. Vurderingskriterier:

a) studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse, innlevelse og respekt for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

b) studenten viser manglende vilje eller evne til å samarbeide og til å etablere tillitsforhold og kommunisere med dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

c) studenten misbruker rusmidler eller tilegner seg medikamenter på ulovlig vis

d) studenten har problemer av en slik art at studenten fungerer svært dårlig i sine omgivelser

e) studenten viser truende eller krenkende adferd i studiesituasjonen eller overfor dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

f) studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i lærerstudiet og kommende yrkesroller. 

g) studenten viser uaktsomhet og uansvarlighet som kan medføre risiko for skade på dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

h) studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning

i) studenten er ikke i stand til å utføre de yrkesmessige vurderingene og handlingene som praksis eller framtidig yrkesutøvelse krever

j) studenten viser manglende vilje eller evne til å lede læringsprosesser for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer

k) studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer

l) studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en gruppe eller klasse og ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn, unge og voksnes sikkerhet og deres psykiske og fysiske helse.

Tvilsmelding

En tvilsmelding er en skriftlig eller muntlig beskjed til skikkethetsansvarlig på et studieprogram om at en student kanskje ikke har de forutsetningene som kreves for å fungere i yrket. Du kan levere tvilsmelding til alle som er i kontakt med studenten. Det kan for eksempel være at du er bekymret for studentens holdninger, faglighet, omsorgsevne og personlig egnethet i arbeid med pedagogisk-psykologisk rådgivning.

Hvordan går jeg frem?

Du har rett til å melde fra om bekymringsfulle forhold. Som medmenneske har du også et ansvar for å hjelpe en student som har problemer.

Er du student? Du melder tvil i nettskjemaet "Si fra om læringsmiljøet"

Er du ansatt? Ta kontakt med skikkethetsansvarlig

Det er flere forhold som avgjør om ønsket om anonymitet kan imøtekommes, men den som leverer tvilsmelding må være forberedt på at melders navn vil bli gjort kjent for studenten det varsles om.

Tvilsskjema mottas av instituttet, og brukes i forbindelse med den løpende skikkethetsvurderingen. Instituttet avgjør blant annet om saken er grunnet, og om den skal behandles av institusjonsansvarlig. Tvilsmeldinger som er åpenbart ugrunnet skal ikke behandles av institusjonsansvarlig

Hva skjer etter at jeg leverer en tvilsmelding?

I særskilte tilfeller kan en tvilsmelding medføre utestengelse fra studiet. Tvilsmeldingen behandles etter gjeldende rutiner. Det vil bli foretatt informasjonsinnhenting hvor alle sider ved saken belyses. Resultatet av saksbehandlingen avgjør hvordan saken blir fulgt opp.

Følg denne lenken for mer informasjon om tvilsmelding og skikkethetsvurdering.

Har du spørsmål?

Ta kontakt med administrativt ansvarlig for PPR på e-post uv-iped-studiesaker@rt.uio.no

 

Ønsker du å vite mer om skikkethetsvurderinger?

Publisert 23. aug. 2024 13:02 - Sist endret 23. aug. 2024 13:05