Magnar Ødegård
Associate Professor
-
Institutt for spesialpedagogikk
![Image of Magnar Ødegård](https://www.uv.uio.no/isp/english/people/aca/magnarod/odegard.png)
Norwegian version of this page
Phone
+47 22859078
Username
Visiting address
Sem Sælands vei 7
Helga Engs hus
0371 Oslo
Postal address
Postboks 1140 Blindern
0318 Oslo
Publications
-
Ødegård, Magnar & Solberg, Stine (2024). Identifying teachers’ reactive strategies towards disruptive behavior in classrooms. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 145. doi: 10.1016/j.tate.2024.104627.
-
Myhre, Julianne Solvik & Ødegård, Magnar (2023). Mentalizing and Binge Eating Disorder. Human Arenas. ISSN 2522-5790. doi: 10.1007/s42087-023-00393-z. Full text in Research Archive
-
Ødegård, Magnar (2020). Mood, Being-with-others and Disruptive Behavior in the Classroom: A Psychological Perspective Encounters Phenomenology. Encyclopaideia. Journal of phenomenology and education. ISSN 1590-492X. doi: 10.6092/issn.1825-8670/10815. Full text in Research Archive
-
Ødegård, Magnar (2019). Being-Disrupted and Being-Disruptive: Coping Students in Uncertain Times. Sage Open. ISSN 2158-2440. 9(1), p. 1–9. doi: 10.1177/2158244018822378. Full text in Research Archive
-
Duesund, Liv & Ødegård, Magnar (2018). Students’ perception of reactions towards disruptive behaviour in Norwegian and American schools . Emotional and Behavioural Difficulties. ISSN 1363-2752. 23(4), p. 410–423. doi: 10.1080/13632752.2018.1469847. Full text in Research Archive
-
Duesund, Liv & Ødegård, Magnar (2018). Students’ perceived experience of disruptive behavior in schools : a comparative study between schools in the US and Norway . Nordic Studies in Education. ISSN 1891-5914. 38(2), p. 138–154. doi: 10.18261/issn.1891-5949-2018-02-04. Full text in Research Archive
-
Ødegård, Magnar (2014). Uro i skolen og den menneskelige væremåte. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. p. 203–212.
-
Ødegård, Magnar & Dyrnes, Eva Martinsen (2024). Berikelsesperspektivet og inkluderende praksis. .
-
Ødegård, Magnar (2023). Inkludering og organisasjonsutvikling.
-
Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). Resiliens [Audio podcast].
-
Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). Psykososiale vansker [Audio podcast].
-
Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). Inkludering og spesialpedagogikk [Audio podcast].
-
Løkke, Jon Arne; Tandberg, Håkon Naasen; Ødegård, Magnar & Sæheim, Aleksandra (2023). Bedre enn Nostradamus? [Internet]. Khrono.
-
Ødegård, Magnar (2023). Ferdighetslæring, uro og etisk ekspertise.
-
Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). En guide til akademisk oppgaveskriving. URL: https://www.uv.uio.no/isp/personer/vit/magnarod/gulstandard/odegard_ozerk_en-guide-til-masteroppgaven.mp3.
-
Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis - Samarbeidsprosjekt Alver kommune og Institutt for spesialpedagogikk.
-
Ødegård, Magnar (2023). Håndtering av uro i klasserommet.
-
Ødegård, Magnar (2022). Teachers' Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms: Student Involvement.
-
Ødegård, Magnar (2022). Hva gjør vi med uro i klasserommet? [Radio]. Rekk opp hånda!.
-
Ødegård, Magnar (2022). Discussing research methodology [Audio Podcast].
-
Ødegård, Magnar & Dahl-Nielsen, Ane Linn (2022). Prosessveiledning.
-
Cecilie, Olandersson & Ødegård, Magnar (2022). Inspirerende forskerseminar om Partnerskap i lærerutdanningene. [Internet]. Høgskolen i Østfold.
-
Duesund, Liv & Ødegård, Magnar (2021). Ulikhet - del 3 [Audio podcast].
-
Ødegård, Magnar (2021). Disse seks grepene fra læreren skaper ro i klasserommet. [Business/trade/industry journal]. Forskning.no. URL: https://forskning.no/arbeid-barn-og-ungdo.
-
Solberg, Kine & Ødegård, Magnar (2021). Skolen som emosjonell arena – læreres åpenhet om emosjonelle reaksjoner på uro i skolen. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457.
-
Solberg, Kine & Ødegård, Magnar (2021). Skolen som emosjonell arena – hvordan uro i skolen kan påvirke lærere emosjonelt. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457.
-
Duesund, Liv; Turiel, Elliott & Ødegård, Magnar (2020). Moral reasoning and social distance [Audio podcast].
-
Ødegård, Magnar & Solberg, Stine (2020). Innagerende atferd.
-
Ødegård, Magnar (2020). Uro i skolen [Audio podcast].
-
Ødegård, Magnar (2020). Psykisk helse i skolen - del 3 [Audio podcast].
-
Ødegård, Magnar (2020). Psykisk helse i skolen - del 2 [Audio podcast].
-
Ødegård, Magnar (2020). Psykisk helse i skolen - del 1 [Audio podcast].
-
Duesund, Liv & Ødegård, Magnar (2020). Ulikhet - del 2 [Audio podcast].
-
Duesund, Liv & Ødegård, Magnar (2020). Ulikhet - del 1 [Audio podcast].
-
Ødegård, Magnar (2019). Lærerrommets episode 17: Uro i klasserommet. [Radio]. Utdanningsforbundet.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet. [Internet]. Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [Internet]. TV2 Nyhetene.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet. [Internet]. Utdanningsforskning.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet . [Internet]. Skolemagasinet.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [Internet]. Avisenagder.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet. [Newspaper]. Bodøposten.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro. [Internet]. Klartale.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elevar blir forstyrra av uro i klasserommet. [Internet]. Framtida.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [Newspaper]. Adressa.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti forstyrres av uro i klasserommet. [Internet]. P4.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [Internet]. Forskning.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [Newspaper]. Klassekampen.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv (2018). 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet. [Internet]. NTB.
-
Ødegård, Magnar (2018). Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet. [TV]. TV2 Nyhetene.
-
Ødegård, Magnar (2017). Åpen dag 9. mars - Uro i skolen ved Magnar Ødegård. [TV]. Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
-
Ødegård, Magnar (2013). Tar doktorgrad på uro i skolen. [Newspaper]. Porsgrunns Dagblad.
-
Ødegård, Magnar & Dyrnes, Eva Martinsen (2024). Berikelsesperspektivet og inkluderende praksis: Rapport fra studie ved Asker videregående skole . Høgskolen i Østfold.
-
Ødegård, Magnar & Øzerk, Gül (2023). Prosjekt universell pedagogikk - delrapport. Institutt for spesialpedagogikk.
-
Ødegård, Magnar (2022). Rapport fra utviklingsprosjekt: Arbeid med uro i barneskolen. Høgskolen i Østfold.
-
Ødegård, Magnar & Dahl-Nielsen, Ane Linn (2022). Samarbeid mellom Høgskolen i Østfold og Pedagogisk-psykologisk tjeneste: Rapport fra undersøkelse knyttet til PPTs systemarbeid. Høgskolen i Østfold.
-
Ødegård, Magnar & Dyrnes, Eva Martinsen (2022). Rapport fra undersøkelse om inkludering og spesialundervisning. Høgskolen i Østfold.
-
Ødegård, Magnar (2017). A Comparative Study of Disruptive Behavior between Schools in Norway and the United States. A conceptual and empirical exploration of disruptive behavior in schools (Doctoral dissertation). Universitetet i Oslo.
Published
Jan. 6, 2023 12:11 PM
- Last modified
Jan. 6, 2023 12:11 PM