Får realfagselever til å lage kraftverk og innbruddsalarmer

Elever og lærere i videregående skole får nå gratis tilgang til undervisningsfilmer, fagtekster og utforskende undervisningsopplegg i realfagene. −Vi håper at denne ressursen kan bidra til at elever med ulike tilpasningsbehov får større muligheter å lykkes på skolen, sier forsker Ellen Flø.

Ungdommer som sitter rundt en pult og bygger på et prosjekt.

Elever bygger en vannrakett i fysikk, og måler akselerasjonen med en micro:bit. Målet er å gi alle elever tilgang til å delta i denne typen skapende aktiviteter som øker motivasjon og faglig engasjement. (illustrasjonsfoto: Ellen Flø)

– Det er kjempegøy å få elevene til å lage egne kraftverk eller innbruddsalarmer, sier Flø, som er faglig prosjektleder for prosjektet "Kobling – se, gjør og forstå 2" og stipendiat ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

Realfag i kortfilmformat

Formidlingsprosjektet, som er finansiert at Utdanningsdirektoratet, utformes etter prinsippet om at omvendt undervisning kan gi elevene mulighet til å arbeide med stoffet i eget tempo.

I en serie korte filmer presenteres sentrale begreper i naturfag, matematikk og fysikk, med tilhørende tekster, quiz og diskusjonsoppgaver.

Dette fagstoffet kombinert med fagtekstene, som oppsummerer og kobler sammen relevant fagstoff, hører sammen med utforskende og skapende undervisningsopplegg. Disse undervisningsoppleggene kombinerer det å designe og skape en faglig relevant fysisk gjenstand med praktisk problemløsning og programmering.

For elever som strever med lesing

− Både tekster og oppgaver har innlest lyd, og er utformet på en slik måte at de gir mulighet for differensiering og tilrettelegging for elever med ulik lesekompetanse, forklarer Flø.

Hun legger til at undervisningsoppleggene også er tilgjengelig i PowerPoint-format, som tillater at læreren kan slette, endre eller legge til tekst og figurer for å best tilpasse til egen elevgruppe.

Ellen Egeland Flø
Ellen Egeland Flø, er faglig leder for prosjektet "Kobling – se, gjør og forstå 2", og ph.d.-kandidat ved Institutt for spesialpedagogikk ved UiO.

Målet er ifølge prosjektlederen å gi alle elever et redskap til å utvikle grunnleggende teoriforståelse i realfag ved å arbeide systematisk med fagstoffet.

− Til hvert undervisningsopplegg finnes det en tilhørende lærerveiledning med oppgitte kompetansemål og løsningsforslag til programmeringsoppgavene, forklarer Flø.

Gjør inkluderende praksis lettere

Prosjektet består blant annet av:

• 14 filmer rettet mot elever
  • 4 didaktiske filmer rettet mot lærere og lærerutdannere
  • En lærebok med fagtekster og utforskende undervisningsopplegg der elevene designer og lager fysiske gjenstander

Filmene legger til rette for en inkluderende praksis:

− De vil kunne bidra positivt til at elever som trenger ekstra støtte for å sette seg inn i fagstoff, lettere kan delta i de utforskende undervisningsoppleggene sammen med resten av klassen, sier Flø.

Hun legger til at mange nok kan ha bruk for den tilsvarende ressursen for ungdomstrinnet, «Kobling – se, gjør og forstå 1», med filmer om programmeringsbegreper og flere didaktiske filmer rettet mot lærere og lærerutdannere.

Se filmene og de digitale tekstene her:

Kobling – se, gjør og forstå 2 (kunnskapsfilm.no)

Emneord: Lese- og skrivevansker,  Matematikkvansker,  tilrettelegging,  Inkludering og mangfold,  Generelle lærevansker Av Monica Bjermeland
Publisert 30. jan. 2023 09:50 - Sist endret 11. feb. 2023 16:03