Nye undersøkelser ser på om elever med store lesevansker kan ha nytte av å bli bevisste på hvordan hver bokstavlyd artikuleres. Forskere anbefaler å undersøke denne «artikulasjonseffekten» mer.
Forskningsaktuelt - Side 2
– Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver.
Ein ny, forskingsbasert høyrselstest kan avdekke kva talelydar som personar med cochleaimplantat ikkje høyrer. Slik kan habiliteringa bli skreddarsydd etter behov.
Stiftelsen Fritt Ords Pris 2021 tildeles Jan Grue, Bjørn Hatterud og Olaug Nilssen for deres sterke og kritiske bidrag til å belyse samfunnssituasjonen og ytringskulturen for funksjonshemmede i Norge.
Rundt halvparten av de som har dysleksi, har også vansker med matematikk, som hvis de er alvorlige nok, ofte betegnes som dyskalkuli. For mange blir bare dysleksien oppdaget.
Opplæringsbehovene til elever med utviklingshemming er ikke godt nok ivaretatt i skolens styringsdokumenter, viser fersk forskning. – Lærere og spesialpedagoger må få bedre veiledning og retningslinjer slik at undervisningen styrkes, mener forsker.
Det kreves ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at de stille elevene skal mestre skolehverdagen faglig og sosialt. Ny forskning utdyper og belyser gunstige strategier som lærere kan benytte for å støtte elever som viser stille, innadvendt atferd.
Langtidsoppfølging av barn etter behandling ved ondartet hjernesvulst er essensielt for å kunne oppdage senskader som svekkelse i intelligens, hukommelse og arbeidsminne.
Forskere har kvalitetsvurdert et skjema som fagpersoner på hørsel kan bruke for å avdekke pasienters opplevelse av øresus. – Dette skjemaet får tommel opp av oss, og gir en pekepinn på hva pasienten trenger hjelp med for at plagene skal reduseres.
Professor Næss ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO mener at det burde være en menneskerett å få tilgang til et rikt ordforråd. Hun vet hvordan barn med svakt ordforråd kan få tidlig og riktig hjelp.
Lesing er en kompleks operasjon som krever mestring og utvikling av mange ulike språkferdigheter samtidig. Ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk, UiO, viser hva som må til for å knekke lesekoden og forstå det man leser.
– Ekstremt premature barn er i risiko for vedvarende språkvansker og kan dermed ha så pass store språkvansker når de er 5 år at de ikke klarer å henge med i samtaler eller snakke i fullstendige setninger. Dette sier Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk som sammen med forskere fra Folkehelseinstituttet og Universitetet i Göteborg har forsket på 27 000 søskenpar.
Om du hjelper toåringen med å legge puslespill, kan det føre til at barnet mestrer matematikkoppgaver i skolen fem år senere. Over 900 mødre har tatt del i en studie sammen med sine toåringer.
En ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk undersøker sammenhengen mellom språk og regneferdigheter i løsning av matematiske tekstoppgaver. Å identifisere om barn sliter med regneferdigheter eller språkforståelse kan være en nøkkel til å hjelpe dem til å mestre tekstoppgaver.
Rundt to elever i hvert klasserom har store språkvansker, men undersøkelser viser at språkvansker hos barn ofte forblir uoppdaget. Dette er svært uheldig, siden ny forskning viser at det er tiltak som kan hjelpe barn til å fungere bedre sosialt og skolefaglig.
Elever og lærere blir forstyrret av uro i klasserommet. Hvordan håndterer lærerne det?
"Jeg tror det er viktig å huske på at selv om vi er forskjellige på mange måter, så har vi også mye til felles. Kanskje det er det jeg prøver å vise."
Professor emeritus Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk mener at måten lærerne kartlegger elevene på, har alt å si for om de som strever får den hjelpen de trenger i tide. Samspillet mellom elev og lærer er det essensielle.
Ledere ved Institutt for spesialpedagogikk applauderer regjeringens beslutning om at retten til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning beholdes. Neste skritt bør være å gjøre spesialpedagog til en beskyttet tittel.
Fersk doktorgradsavhandling avdekker forhold i barnehagen som påvirker hvordan barn med autisme kan delta sosialt.
Selv om noen foreldre er bekymret, så opplever de fleste at barna deres med CI ikke har dårligere livskvalitet enn andre barn.
Det kan gi språkvansker senere i livet. Derfor er det viktig å oppdage de som har dårlig hørsel tidlig, slik at de kan få hjelp så raskt som mulig, påpeker forsker.
Mange tror at personer med autisme tolker alle uttrykk bokstavelig. Ny forskning viser at dette ikke alltid er tilfelle. Og hvis det er tilfelle så er det språkvansker, og ikke autisme som er forklaringen.
Ny doktorgradsavhandling fra Institutt for spesialpedagogikk viser at arbeidsminnet til 10.klassinger med dysleksi gjør at læring på nett kan være vanskelig.
Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ser at lav sosial bakgrunn og fattigdom har en direkte påvirkning på skoleprestasjoner og leseutvikling over tid. I tillegg ser de at læringsutbyttet også påvirkes indirekte på grunn av blant annet høyere skolefravær.