English version of this page

Disputas: Tonje Amland

Master Tonje Amland  ved Institutt for spesialpedagogikk  vil forsvare sin avhandling "Cognitive Precursors to Mathematical Competence. A Meta-Analysis and Two Longitudinal Investigations" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)

Bilde av kandidat Tonje Omland

Foto: Shane David Colvin

Tid og sted for prøveforelesning

Bedømmelseskomité

• 1. opponent: Professor Daniel Ansari, Western University, Canada
  • 2. opponent: PhD Dr. Kristina Moll, Ludwig-Maximilians-University of Munich, Germany
  • Leder av komiteen:  Professor Christian Brandmo, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Hanne Marie Høybråten Sigstad, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

Veileder

Sammendrag

Med utgangspunkt i modeller for matematisk kognisjon som skisserer tre veier til mestring i matematikk, var målet for dette doktorgradsarbeidet å teste kognitive prediktorer for matematisk kompetanse fra sen barnehagealder og inn i de første årene av formell opplæring i skolen. Tall-, språk- og spatiale ferdigheter, samt arbeidsminne, eksekutivfunksjoner og nonverbal resonnering, ble vurdert som mulige forløpere til tidlig mestring i matematikk, med hovedfokus på utfallene aritmetikk og tekstoppgaver. I tillegg hadde arbeidet som mål å undersøke hvilke kognitive prediktorer som kan forklare sammenhengen mellom utfall i lesing og matematikk.

Totalt åtte forskningsspørsmål knyttet til det foregående, ble besvart gjennom to longitudinelle undersøkelser med et utvalg norske barn, samt en systematisk oversikt og meta-analyse av et globalt utvalg av både tversnitt- og longitudinelle studier. Ved bruk av strukturell modellering (SEM), meta-regresjon og meta-SEM, testet jeg og mine kolleger prediktorer på flere nivåer: vi undersøkte sammenhengen mellom overordnede prediktorferdigheter – samt underkomponenter av disse – og matematiske utfall.

Hovedfunnene viser at den tallmessige veien til matematikk består av både ikke-symbolske og symbolske tallferdigheter, men med symbolske tallferdigheter som en signifikant sterkere prediktor for matematiske utfall. Vi fant også at den språkmessige veien til matematikk består av adskilte domener. Fonologisk bevissthet er ikke en sterk prediktor for matematiske utfall, men språkforståelse predikerer komplekse og verbalt krevende matteoppgaver. Benevningshastighet predikerer aritmetisk flyt og kan knyttes til overlappende aspekter ved lese- og aritmetikkprestasjoner.

I tillegg viser resultatene at den spatiale veien til matematikk fører til mestring i tekstoppgaver, men er ikke sterkt knyttet til utfall i ren aritmetikk. Blant bakgrunnsvariablene, skiller nonverbal resonnering seg ut som en sterk prediktor for mestring på tvers av de matematiske domenene. Dette doktorgradsarbeidet yter flere viktige bidrag til forskningen på matematisk kognisjon og læring. For det første, bidrar resultatene til teoriutvikling gjennom nyansering av tidligere modeller for matematisk kognisjon, så vel som en økt forståelse av prosessene som er felles for effektiv lesing og regning. For det andre, informerer funnene kausale hypoteser som kan testes i intervensjoner for barn med svake matematikkferdigheter. For det tredje, kan de metodologiske aspektene ved den store systematiske undersøkelsen av forløpere til matematikkutfall, belyse fellestrekk og utfordringer ved studier av matematikkferdigheter, som i sin tur kan inspirere til bedre fremgangsmåter og økt koherens i forskningen på matematisk kognisjon og lærin

Publisert 16. mars 2023 11:21 - Sist endret 18. sep. 2023 11:13