Om prosjektet
Dysleksi, dyskalkuli og ADHD er de mest vanlige vanskene hos barn. Å ha dysleksi innebærer å streve med rask og nøyaktig lesing, de som har dyskalkuli strever med aritmetikk og matematikk, mens de som har ADHD har oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet.
Barn som har slike vansker får ofte dårligere skoleresultater enn andre og de har høyere risko for ikke å fullføre sin skolegang. Dette utgjør også en risiko for dårlig helse og arbeidslivstilknytning. Det er velkjent at lærevansker og også ADHD er arvelig. Dermed kan det oppstå en syklus på tvers av generasjoner som viderefører sosial ulikhet.
Mål
I GenEd er en hovedmålsetting å nøste opp i hvorfor lærevansker og ADHD ofte overføres mellom generasjoner. I utdanningsvitenskap har mange tidligere studert årsaker i miljøet som påvirker dette, men få har fokusert på genetikk.
Metoder
I GenEd vil vi samle kompetanse, data og metoder fra spesialpedagogikk, psykologi, helseforskning og atferdsgenetikk. Vi vil undersøke store kohorter med barn, og koble sammen data fra foreldre, lærere, nasjonale prøver og karakterer. I tillegg vil vi studere genetikks ved å bruke familiedata (tvillingdata) og data basert på DNA.
Resultater
Dette vil gi oss mulighet til å undersøke miljøfaktorer når genetiske forhold også er tatt i betraktning, noe som i liten grad har vært gjort i tidligere undersøkelser. En slik forståelse av påvirkningen fra miljøfaktorer er avgjørende for å sette i verk viktige tiltak for barn med lærevansker og ADHD, og vil kunne gi oss informasjon om hvordan vi best kan støtte disse barna.
Finansiering
Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet. Prosjektnummer: 335634
Samarbeid
- Elsje van Bergen ved Vrije Universiteit Amsterdam
- Fartein Ask Torvik ved Folkehelseinstituttet.