English version of this page

Innvandrerelever med særskilte behov i norsk skole: En barnefokusert utforskende studie. (Ph.D.-prosjekt)

Målet med dette kvalitative doktorgradsprosjektet er å utforske den pedagogiske og sosiale inkluderingen av innvandrerelever med særskilte behov, i norsk ungdomssskole.

Bilde der det er skrevet: In or Ex clusion

Hvordan inkluderes innvandrerelever med særskilte behov i norsk skole?  (Illustrasjonsfoto: colourbox.com)

Om prosjektet

Det er mangel på kunnskap om migrasjonspedagogikk i norsk spesialpedagogisk kontekst. Prosjektet ønsker derfor å se nærmere på sammenhengen migrasjonserfaringer, kulturelt- og språklig mangfold, samt norsk spesialpedagogisk lovgivning.

Dette doktorgradsprosjektet fokuserer på erfaringene til elever med særskilte behov med innvandrerbakgrunn, inkludert deres tilgang til utdanning og sosiale tjenester på sine skoler.

Mål

Målet med prosjektet er å utforske disse erfaringene, identifisere vanlige utfordringer og framskaffe kunnskap om hva som kjennetegner vellykket inkludering for innvandrerelever med særskilte behov.

Problemstilling

Den overordnede problemstillingen er: Hva kjennetegner de sosiale og pedagogiske opplevelsene til innvandrerelever med særskilte behov i Norge?

For å utforske dette temaet vil tre separate studier gjennomføres:

• Studie 1: En systematisk kunnskskapsgjennomgang som har som mål å utforske nåværende forskningsstatus om innvandrerelever med særskilte behov i Norden.
  • Studie 2: En deltakende kvalitativ studie om innvandrerelever med særskilte behov, som har som mål å utforske skoleopplevelsene deres i Norge.
  • Studie 3: En kvalitativ studie om foreldre og lærere, med mål om å undersøke deres perspektiver på inkludering av innvandrerelever med særskilte behov i norsk skole.

Prosjektperioden er fra 1.september 2023 til 31.august 2027.

Prosjektperioden til dette PhD-prosjektet er fra 01. september 2023 til 31.august 2027.

Veiledere

Finansiering

Dette fireårige doktorgradsprosjektet (2023-2027) er finansiert av Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

Publisert 8. nov. 2023 10:09 - Sist endret 24. juni 2024 08:57

Bilde av forsker
Stipendiat Dima Mohamad (foto: Colvin / UiO)

Deltakere