Prosjektets bakgrunn
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) er en klinisk praksis der man supplerer eller kompenserer for begrensninger i språkproduksjon- og forståelse i både tale og skrift. Dette kan gjøres ved bruk av teknologiske løsninger eller hvilke som helst utstyr, verktøy eller strategier som fremmer økt funksjon i dagliglivet (American Speech-Language-Hearing Association, u.å.).
Tre temaer går ofte igjen i implementeringen av ASK for personer med afasi: a) det vektlegges strategier for å uttrykke helt grunnleggende behov, b) det brukes primært av de med svært alvorlig afasi, og c) tradisjonell språkgjenoppretting prioriteres over kompensatoriske tilnærminger (Dietz et al.,2020).
Ifølge Russo et al. (2017) mangler det en helhetlig behandlingsmodell for ASK som kan veilede fagpersoner, pasienter eller familiemedlemmer. Det kan også være uklart hvem som har ansvar for hva på ASK-feltet (Statped, 2022).
Formål
Å utvikle kunnskap om logopeders oppfatning og erfaring av alternativ og supplerende kommunikasjon som en del av afasibehandlingen rettet mot voksne personer med afasi.
Metode
Dette er et masteroppgaveprosjekt av student Kristin Vesterhus. Hun vil gjennomføre kvalitative semi-strukturerte intervjuer med logopeder. Intervjuene vil foregå etter avtale enten fysisk eller via zoom. Intervjusamtalen vil dreie seg om logopedens oppfatninger av hvilken plass ASK bør eller kan ha i afasibehandling og hvilke vurderinger logopeden gjør i egen klinisk praksis overfor den enkelte afasirammede og i forhold til eventuelle samarbeidspartnere. Opplysningene som kommer frem i samtalen vil bli anonymisert.
Prosjektet følger UiO personvernreglemenet og er godkjent av SIKT, referansenummer 876474.
Prosjektets fremgang
Informasjon om prosjektet finner du her.
Rekruttering til prosjektet er nå avsluttet. Vi takker alle for sin interesse.
Har du spørsmål rundt prosjektet fremover, ta kontakt med Kristin Vesterhus på epost: krispede@student.uv.uio.no.