Andre runde med datainnsamling er i gang

(15. november 2021)

Vi er glade for å annonsere at andre runde med datainnsamling på 2. trinn har startet. Dataene vi samler inn vil hjelpe oss å identifisere og korrigere problemer med det nye materialet vårt, samt å justere og velge ut det materialet vi skal benytte til framtidig kartlegging og leseflytsintervensjon på 2. trinn.

Datainnsamlingen innebærer én til to tradisjonelle kartleggingsøkter, hvor barnet blir bedt om å lese korte tekster, lese avsnitt og svare på tilhørende spørsmål, gjenta oppdiktede ord som øker i lengde (en engasjerende lek med noen ordentlige “tongue-twisters”!), og velge bilder som passer sammen med en skriftlig fortelling. Datainnsamlingen inkluderer også en blikksporingsøkt. Her blir blikket registrert mens barnet benevner ulike tall, bilder og ord, leser korte fortellinger, og velger bilder som hører til ord som presenteres på skjermen veldig raskt. Den siste oppgaven krever virkelig full oppmerksomhet for å klare å lese ordet i tide!

Bildet kan inneholde: datamaskin, personlig datamaskin, laptop, bord, møbler.

(foto: SR Research)

Vi avslutter øktene med klistremerker og diplom, og ikke minst et veldig morsomt, om ikke nervepirrende, krokodillespill, hvor det er om å gjøre og ikke bli bitt av krokodillen!

Av Dzan Zelihic
Publisert 1. apr. 2022 15:14 - Sist endret 1. apr. 2022 15:14