Utsatt intervensjon

(januar 2022)

Etter mye om og men har vi tatt beslutningen om at det er for å risikabelt å gjennomføre intervensjonen for det kommende semesteret, som først planlagt.

Grunnen til dette er at det fremdeles er stor usikkerhet knyttet til hvordan pandemien vil utvikle seg, og hvilken påvirkning dette vil ha på skolene. Vi har ikke mulighet til at barna som deltar mister mange skoledager, enten på grunn av sykdom eller karantene. Dette er fordi prosjektet har en varighet fra januar til juni med lite slingringsmonn, så dersom vi mister uker vil ikke barnet ha mulighet til å motta intervensjonen som planlagt, noe som vil resultere i et dårligere utbytte for barnet, samt redusere kvaliteten på studien fra et forskningsståsted. Dersom nedstengninger eller mye skolefravær på grunn av pandemien oppstår underveis i intervensjonsfasene, betyr dette med andre ord at vi ikke vil kunne evaluere utfallet av intervensjonen på en god nok måte, og at vi dermed har kastet bort et helt semester med arbeid. Vi har derfor fattet den triste avgjørelsen om å utsette intervensjonen til etter sommeren, med et håp om at pandemien har roet seg tilstrekkelig til da, og at skolelivet er tilbake som normalt. Den nåværende planen er derfor å møte elever fra 5.trinn til høsten, og bytte til 2. trinn på våren 2023. I mellomtiden vil vi bruke tiden til å gjøre det beste utav piloteringsdataene vi har samlet inn, for å tilpasse og forbedre materialet vårt så mye som overhodet mulig.

Av Dzan Zelihic
Publisert 1. apr. 2022 16:02 - Sist endret 1. apr. 2022 16:02