Vi lanserer vår første datainnsamling

(24. mai 2021)

Det er med stor fornøyelse at vi annonserer vår første dag med datainnsamling!

Stipendiatene Kristin Simonsen (til venstre) og Dzan Zelihic (til høyre) forlater laben med utstyr

(Photo: Angeliki Altani)

Endelig skjer det! Vi er ute på samarbeidsskolene våre for vår første runde med datainnsamling. Denne fasen av datainnsamlingen vil gi oss informasjon om hvilket materiale vi bør beholde eller forbedre for intervensjonsfasen av prosjektet.

Barn med samtykke fra foresatte deltar i to individuelle økter i skoletiden. Den ene økten innebærer blant annet én aktivitet hvor barnet skal lese små fortellinger og svare på tilhørende spørsmål, og én hvor barnet skal vurdere om ulike påstander er sanne eller usanne. I den andre økten bruker vi blikksporing for å observere hvor barnets blikk er når de benevner ulike tall, bilder og ord høyt, samt når de leser korte fortellinger høyt. Etter hver økt får barnet klistremerker og et diplom.

Diplom med minions
Diplomet barnet mottar etter blikksporingsøkten

Vi gjør vårt ytterste for å gjennomføre datainnsamlingen så trygt som mulig, og forholder oss til enhver tid til nasjonale og lokale retningslinjer for Covid-19. Forskerne fra prosjektgruppa som er ute på skolene har tatt PCR-test, bruker munnbind og desinfiserer alle kontaktflater mellom hver økt.

Av Kristin Simonsen
Publisert 18. mars 2022 18:27 - Sist endret 18. mars 2022 18:27