I hvilken grad er disse forutsetningene til stede i en flerkulturell drabantby? Migrasjon, flytting og pendling kan bidra til å svekke disse foreutsetningene. Det samme kan fritt skolevalg og skolebytte.
Om prosjektet
Bostedsskoleprinsippet slås fast i Opplæringslova § 8-1: ”Grunnskoleelevane har rett til å gå på den skolen som ligg nærast eller ved den skolen i nærmiljøet som dei soknar til.” Bak dette prinsippet ligger en oppfatning om identitet som lokal tilhørighet og skolen som en institusjon basert på sosial tilhørighet og inkludering i et lokalt fellesskap.
Hvordan fungerer bostedsskoleprinsippet i en flerkulturell drabantby?
Denne problemstillinga omfatter spørsmål som:
- Går barn i grunnskolealder ved bostedsskolen?
- Er bostedsskolen en del av lokalsamfunnet?
- Hva slags inntrykk har beboerne av bostedsskolen?
- Har ulike beboergrupper samme forholdet til den lokale grunnskolen?