Om prosjektet
Mitt doktorgradsprosjekt fokuserer på hvordan elever som har nedsatt hørsel kan støttes i sin ordforrådsutvikling. Prosjektet har to hoveddeler. Det ene er å synliggjøre forskningen som er gjort på språktiltak for elever som har nedsatt hørsel, det andre er å prøve ut et språktiltak for elever på 2.-7. trinn som har nedsatt hørsel. Utprøvingen tar utgangspunkt i den forskningsbaserte appen Kaptein Morf og varer ut 2023.
Et godt ordforråd er en viktig ressurs for alle barn både i dagligdags kommunikasjon, og for akademiske ferdigheter som lese- og skriveferdigheter og innlæring via språket.
Å ha nedsatt hørsel reduserer tilgangen til språklig informasjon via hørselen og medfører risiko for ordforrådsutviklingen, ettersom barn hele tiden tilegner seg nye ord.
Språktiltaket er utviklet for å styrke morfologisk kunnskap, dvs. kunnskap om de minste meningsbærende elementene i språket (som sam- i samarbeid og –te i spiste). Morfologisk kunnskap er ett av språkområdene som har vist seg å være sårbart for barn som har nedsatt hørsel. Derfor vil intervensjoner med fokus på nettopp morfologi kunne bidra til å styrke ordforrådsutviklingen hos denne gruppen og kanskje redusere avstanden til jevnaldrende med typisk hørsel.
Mål
Formålet med ph.d.-prosjektet er å fremskaffe kunnskap om språkintervensjoner for barn som har nedsatt hørsel. Dette vil jeg gjøre på to måter. For det første vil jeg gjennomføre en systematisk kunnskapsoversikt (meta-analyse) over hvilke språktiltak som er prøvd ut i høykvalitetsstudier. For det andre vil jeg gjøre en intervensjonsstudie for å teste ut om en morfologibasert app kan styrke ordforrådet hos barn som har nedsatt hørsel.
Bakgrunn
- Prosjektet har vart fra høsten 2020 og planlegges fullført høsten 2025.
- Veileder: Janne von Koss Torkildsen, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Medveileder: Ona Bø Wie, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Medveileder: Marte Myhrum, Oslo universitetssykehus
Ressurser
Kaptein Morf (app)