English version of this page

Byggeklosser for ordforrådet – språktiltak for elever med nedsatt hørsel (ph.d.-prosjekt)

Barn tilegner seg nye ord hele tiden. Elever som har redusert tilgang på språklig informasjon via hørselen har behov for støtte i sin ordforrådsutvikling. Vet vi nok om hvilke språktiltak som virker?

Et barn som ser på nettbrettskjerm

Barn som har nedsatt hørsel har ikke samme tilgang til auditiv input som jevnaldrende med typisk hørsel (Illustrasjonsfoto: Shane Colvin, UiO).

Om prosjektet

Mitt doktorgradsprosjekt fokuserer på hvordan elever som har nedsatt hørsel kan støttes i sin ordforrådsutvikling. Prosjektet har to hoveddeler. Det ene er å synliggjøre forskningen som er gjort på språktiltak for elever som har nedsatt hørsel, det andre er å prøve ut et språktiltak for elever på 2.-7. trinn som har nedsatt hørsel. Utprøvingen tar utgangspunkt i den forskningsbaserte appen Kaptein Morf og varer ut 2023.

Et godt ordforråd er en viktig ressurs for alle barn både i dagligdags kommunikasjon, og for akademiske ferdigheter som lese- og skriveferdigheter og innlæring via språket.
Å ha nedsatt hørsel reduserer tilgangen til språklig informasjon via hørselen og medfører risiko for ordforrådsutviklingen, ettersom barn hele tiden tilegner seg nye ord.

Språktiltaket er utviklet for å styrke morfologisk kunnskap, dvs. kunnskap om de minste meningsbærende elementene i språket (som sam- i samarbeid og –te i spiste). Morfologisk kunnskap er ett av språkområdene som har vist seg å være sårbart for barn som har nedsatt hørsel. Derfor vil intervensjoner med fokus på nettopp morfologi kunne bidra til å styrke ordforrådsutviklingen hos denne gruppen og kanskje redusere avstanden til jevnaldrende med typisk hørsel. 

Mål

Formålet med ph.d.-prosjektet er å fremskaffe kunnskap om språkintervensjoner for barn som har nedsatt hørsel. Dette vil jeg gjøre på to måter. For det første vil jeg gjennomføre en systematisk kunnskapsoversikt (meta-analyse) over hvilke språktiltak som er prøvd ut i høykvalitetsstudier. For det andre vil jeg gjøre en intervensjonsstudie for å teste ut om en morfologibasert app kan styrke ordforrådet hos barn som har nedsatt hørsel.

Bakgrunn

  • Prosjektet har vart fra høsten 2020 og planlegges fullført høsten 2025.
  • Veileder: Janne von Koss Torkildsen, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
  • Medveileder: Ona Bø Wie, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
  • Medveileder: Marte Myhrum, Oslo universitetssykehus

Ressurser

Kaptein Morf (app)

 

 

Emneord: Hørsel, Ordforråd, Språktiltak, Morfologi, Kaptein Morf, App, Audiopedagogikk
Publisert 25. mars 2021 18:48 - Sist endret 22. mai 2024 12:42

Kontakt

Bilde av stipendiat Andréa Chanell Jønsberg

 Stipendiat Andréa Chanell Jønsberg