Om prosjektet
De siste årene har omfanget av elektronisk tekst eksplodert. E-bøker er i dag et vanlig innslag i mange hjem og digitale læreverk har for lengst gjort sitt inntog i skolen.
Målet med dette prosjektet er å se nærmere på noen av konsekvensene av å flytte lesingen fra papir til skjerm. Vi er spesielt interesserte i å undersøke hva som skjer med elevenes leseforståelse når tekster digitaliseres, og om overgangen fra papir til skjermbasert lesing ser forskjellig ut for elever med ulike forutsetninger for lesing og læring.
I tillegg ønsker vi å undersøke noen av mulighetene som ligger i det digitale formatet ved å se på hvorvidt digitale hjelpemidler kan bidra til å fremme elevers språk- og leseferdigheter.
Metode og datainnsamling
Utvalget i dette prosjektet er elever i grunnskolens 5. trinn og deres lærere. Elevenes digitale leseferdigheter vil undersøkes ved hjelp av en kombinasjon av eksperimentelle og longitudinelle metoder.
Elevenes lærere inviteres til å svare på et spørreskjema om arbeid med språk og lesing og bruk av digitale løsninger i klasserommet. Datainnsamlingen i prosjektet har oppstart høsten 2018 og vil avsluttes i løpet av skoleåret 2019/2020.