English version of this page

The Effective Stuttering Treatment Project (EST)

Prosjektet tar sikte på å etablere og implementere et effektivt stammebehandlingsprogram for barnehagebarn som stammer. Hovedmålet er at barn som stammer opplever økt flytende tale.

Bildet kan inneholde: hånd, anlegg, menneskekroppen, gest, finger.

Tidlig og effektiv behandling er avgjørende både for å hindre utvikling av vedvarende stamming. (Illustrasjonsbilde: Colourbox)

Bakgrunn

Stamming er en nevrologisk prosesseringsvanske som rammer ca én av ti barnehagebarn. Hvis stammingen forblir ubehandlet i barnehagealder, kan den utvikle seg og vedvare gjennom livsløpet. Stamming innebærer en økt risiko for psykiske lidelser og redusert livskvalitet senere i livet. Tidlig og effektiv behandling er derfor avgjørende både for å hindre utvikling av vedvarende stamming, men også for å forebygge at eventuelle sekundærvansker oppstår.

Om prosjektet

Dette prosjektet er firedelt. I først del ble det gjennomført en meta-analyse av eksisterende internasjonale effektstudier som er publisert i Cochrane databasen. 

I andre del ble det undersøkt ulike profesjoners erfaringer med identifisering og behandling av førskolebarn som stammer i et tverrfaglig perspektiv. Det ble  gjennomført elektroniske spørreskjemaundersøkelser med helsesykepleiere, barnehagelærere og logopeder. Det ble også gjennomført tverrfaglige profesjonsintervjuer (lege, helsesykepleier, barnehagelærer, logoped) og egne foreldreintervjuer om erfaring med samarbeid for førskolebarn som stammer.

I tredje del av prosjektet ble det utviklet et behandlingsprogram for førskolebarn som stammer, The Common Component Treatment (CCT).

I siste del gjennomføres det utprøving av behandlingsprogrammet gjennom flere multiple single case studier.

Illustrasjon - jente som blåser konfetti

Avslutningsseminar

Tirsdag, 9. april 2024 arrangerte vi avslutningsseminar for EST-prosjektet på Domus Bibliotheca med mange foredrag på norsk og engelsk for et tverrfaglig publikum. Nedenfor finner du opptakene og handout vi har fått tillatelse for å dele. Undertekster på norsk og engelsk finner du ved å velge CC-knappen nederst til høyere i den aktuelle videoen.

Velkommen til EST-prosjektet, Kari-Anne B. Næss, ISP

 

Hva er stamming i barnehagealder?, Linn Stokke Guttormsen, OsloMet

 

Hva er typisk stammebehandling hos barnehagebarn?, Karoline Hoff, Statped

 

Tverrfaglig samarbeid rundt stamming i barnehagealder, Karianne Berg, Nord universitet, Hilde Hofslundsengen, Høgskulen på Vestlandet, Melanie Kirmess, ISP

 

Helsestasjons rolle når et barn stammer, Elisabeth Holm Hansen, USN

 

Welcome to second part of the EST-seminar, Kari-Anne B. Næss, ISP

 

Treatment in transition from preschool to school-aged children, Georgie Johnson, The University of Melbourne, Australia

 

Commonalities and differences between treatment programs for preschool aged children who stutter, Åse Sjøstrand, ISP/UiO, Norway 

Artikkel som foredraget bygget på/ Research paper for the presentation

Anxiety development and management in preschool children, Elaina Kefalianos, The University of Melbourne, Australia

Støtteark/handout Kefalianos

 

Publiserte artikler fra prosjektet

       Bernard, R., Hofslundsengen, H. & Norbury, C. (2022). Anxiety and depression symptoms in children and adolescents who stutter: A systematic review and meta-analysis. Journal of Speech, Language and Hearing. https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-21-00236 

       Hansen, E. H., Sandvik, B. M., Teige, A.-M., Antypas, K., Guttormsen, L. S., & Næss, K.-A. B. (2021). Tidlig identifisering av barn som stammer – en spørreundersøkelse av helsesykepleieres vurderinger. Sykepleien forskning (Oslo), 83692, e–83692. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2021.83692

Hofslundsengen, H., Kirmess, M., Guttormsen, L. S., Næss, K. A. B. & Kefalianos, E. (2021). Systematic review of implementation quality in non-pharmacological stuttering intervention trials for children and adolescents. Journal of Fluency Disorders. https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2021.105884 

Hokstad, S., Naess, K.-A. B., Yaruss, J. S., Hoff, K., Melle, A. H., & Lervag, A. O. (2022). Stuttering Behavior in a National Age Cohort of Norwegian First-Graders With Down Syndrome. Journal of Speech, Language, and Hearing Research65(11), 4133–4150. https://doi.org/10.1044/2022_JSLHR-21-00605

Kefalianos, E., Guttormsen, L. S., Hansen, E. H., Hofslundsengen, H., Næss, K. A. B., Antypas, K. & Kirmess, M. (2022). Early childhood professionals’ management of young children who stutter: a cross-sectional study. American Journal of Speech-Language Pathology. https://doi.org/10.1044/2021_AJSLP-21-00148 

Kirmess, M., Guttormsen, L. S., Hofslundsengen, H., Næss, K.-A. B., & Kefalianos, E. (2023). Norwegian speech-language pathologists treatment practices for preschool children who stutter: An explorative study. Journal of Fluency Disorders77, 105999. https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2023.105999

Nordeide, T.B., & Sjøstrand, Å. (2023). Retningslinjer for stammebehandling til barnehagebarn: En dokumentanalyse av europeiske retningslinjers metodologiske kvalitet. Norsk Tidsskrift for Logopedi, 69 (1), s. 8-21

Næss, K. A. B., Guttormsen, L. S. & Hofslundsengen, H. (2021). Barnehagelærers praksis med barn som stammer. I Bøyum, S. & Hofslundsengen, H. (red.). Barnehagelærerrollen. Mangfold, mestring og likeverd (s. 32-48). Universitetsforlaget. 

Næss, K. A. B., Nygaard, E., Hofslundsengen, H. & Yaruss, S. (2021). The association between difficulties with speech fluency and language skills in a national age cohort of children with Down syndrome. Brain Sciences, 11 (6), 704. https://doi.org/10.3390/brainsci11060704 

Sjøstrand, Å., Kefalianos, E., Hofslundsengen, H., Guttormsen, L. S., Kirmess, M., Lervåg, A. Hulme, C. & Næss, K. A. B. (2021). Non-pharmacological interventions for stuttering in children six years and younger. Cochrane Database of Systematic Reviews, 9, 1-63.  https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD013489.pub2/full

Sjøstrand, Å., Næss, K.-A. B., Melle, A. H., Hoff, K., Hansen, E. H. & GuttormsenL. S. (2024) Treatment for Stuttering in Preschool-Age Children: A Qualitative Document Analysis of Treatment Programs. ? Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 67(4), pages 1020-1041. https://doi.org/10.1044/2024_JSLHR-23-00463

  

Publisert 13. mars 2018 09:11 - Sist endret 3. juni 2024 10:49

Kontakt

Kari-Anne B. Næss

Institutt for spesialpedagogikk         

Postboks 1140 Blindern                             

0318 Oslo

Telefon: 22 85 91 63

E-post: k.a.b.nass@uv.uio.no

Deltakere

Involverte forskergrupper

Effective stuttering treatment-bloggen