Bakgrunn
Stamming er en nevrologisk prosesseringsvanske som rammer ca én av ti barnehagebarn. Hvis stammingen forblir ubehandlet i barnehagealder, kan den utvikle seg og vedvare gjennom livsløpet. Stamming innebærer en økt risiko for psykiske lidelser og redusert livskvalitet senere i livet. Tidlig og effektiv behandling er derfor avgjørende både for å hindre utvikling av vedvarende stamming, men også for å forebygge at eventuelle sekundærvansker oppstår.
Om prosjektet
Dette prosjektet er firedelt. I først del ble det gjennomført en meta-analyse av eksisterende internasjonale effektstudier som er publisert i Cochrane databasen.
I andre del ble det undersøkt ulike profesjoners erfaringer med identifisering og behandling av førskolebarn som stammer i et tverrfaglig perspektiv. Det ble gjennomført elektroniske spørreskjemaundersøkelser med helsesykepleiere, barnehagelærere og logopeder. Det ble også gjennomført tverrfaglige profesjonsintervjuer (lege, helsesykepleier, barnehagelærer, logoped) og egne foreldreintervjuer om erfaring med samarbeid for førskolebarn som stammer.
I tredje del av prosjektet ble det utviklet et behandlingsprogram for førskolebarn som stammer, The Common Component Treatment (CCT).
I siste del gjennomføres det utprøving av behandlingsprogrammet gjennom flere multiple single case studier.
Avslutningsseminar
Tirsdag, 9. april 2024 arrangerte vi avslutningsseminar for EST-prosjektet på Domus Bibliotheca med mange foredrag på norsk og engelsk for et tverrfaglig publikum. Nedenfor finner du opptakene og handout vi har fått tillatelse for å dele. Undertekster på norsk og engelsk finner du ved å velge CC-knappen nederst til høyere i den aktuelle videoen.
Velkommen til EST-prosjektet, Kari-Anne B. Næss, ISP
Hva er stamming i barnehagealder?, Linn Stokke Guttormsen, OsloMet
Hva er typisk stammebehandling hos barnehagebarn?, Karoline Hoff, Statped
Tverrfaglig samarbeid rundt stamming i barnehagealder, Karianne Berg, Nord universitet, Hilde Hofslundsengen, Høgskulen på Vestlandet, Melanie Kirmess, ISP
Helsestasjons rolle når et barn stammer, Elisabeth Holm Hansen, USN
Welcome to second part of the EST-seminar, Kari-Anne B. Næss, ISP
Treatment in transition from preschool to school-aged children, Georgie Johnson, The University of Melbourne, Australia
Commonalities and differences between treatment programs for preschool aged children who stutter, Åse Sjøstrand, ISP/UiO, Norway
Artikkel som foredraget bygget på/ Research paper for the presentation
Anxiety development and management in preschool children, Elaina Kefalianos, The University of Melbourne, Australia
Publiserte artikler fra prosjektet
Bernard, R., Hofslundsengen, H. & Norbury, C. (2022). Anxiety and depression symptoms in children and adolescents who stutter: A systematic review and meta-analysis. Journal of Speech, Language and Hearing. https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-21-00236
Hansen, E. H., Sandvik, B. M., Teige, A.-M., Antypas, K., Guttormsen, L. S., & Næss, K.-A. B. (2021). Tidlig identifisering av barn som stammer – en spørreundersøkelse av helsesykepleieres vurderinger. Sykepleien forskning (Oslo), 83692, e–83692. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2021.83692
Hofslundsengen, H., Kirmess, M., Guttormsen, L. S., Næss, K. A. B. & Kefalianos, E. (2021). Systematic review of implementation quality in non-pharmacological stuttering intervention trials for children and adolescents. Journal of Fluency Disorders. https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2021.105884
Hokstad, S., Naess, K.-A. B., Yaruss, J. S., Hoff, K., Melle, A. H., & Lervag, A. O. (2022). Stuttering Behavior in a National Age Cohort of Norwegian First-Graders With Down Syndrome. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 65(11), 4133–4150. https://doi.org/10.1044/2022_JSLHR-21-00605
Kefalianos, E., Guttormsen, L. S., Hansen, E. H., Hofslundsengen, H., Næss, K. A. B., Antypas, K. & Kirmess, M. (2022). Early childhood professionals’ management of young children who stutter: a cross-sectional study. American Journal of Speech-Language Pathology. https://doi.org/10.1044/2021_AJSLP-21-00148
Kirmess, M., Guttormsen, L. S., Hofslundsengen, H., Næss, K.-A. B., & Kefalianos, E. (2023). Norwegian speech-language pathologists treatment practices for preschool children who stutter: An explorative study. Journal of Fluency Disorders, 77, 105999. https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2023.105999
Nordeide, T.B., & Sjøstrand, Å. (2023). Retningslinjer for stammebehandling til barnehagebarn: En dokumentanalyse av europeiske retningslinjers metodologiske kvalitet. Norsk Tidsskrift for Logopedi, 69 (1), s. 8-21
Næss, K. A. B., Guttormsen, L. S. & Hofslundsengen, H. (2021). Barnehagelærers praksis med barn som stammer. I Bøyum, S. & Hofslundsengen, H. (red.). Barnehagelærerrollen. Mangfold, mestring og likeverd (s. 32-48). Universitetsforlaget.
Næss, K. A. B., Nygaard, E., Hofslundsengen, H. & Yaruss, S. (2021). The association between difficulties with speech fluency and language skills in a national age cohort of children with Down syndrome. Brain Sciences, 11 (6), 704. https://doi.org/10.3390/brainsci11060704
Sjøstrand, Å., Kefalianos, E., Hofslundsengen, H., Guttormsen, L. S., Kirmess, M., Lervåg, A. Hulme, C. & Næss, K. A. B. (2021). Non-pharmacological interventions for stuttering in children six years and younger. Cochrane Database of Systematic Reviews, 9, 1-63. https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD013489.pub2/full
Sjøstrand, Å., Næss, K.-A. B., Melle, A. H., Hoff, K., Hansen, E. H. & GuttormsenL. S. (2024) Treatment for Stuttering in Preschool-Age Children: A Qualitative Document Analysis of Treatment Programs. ? Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 67(4), pages 1020-1041. https://doi.org/10.1044/2024_JSLHR-23-00463