Elever med lett utviklingshemming – foresattes ambisjoner på vegne av egne barn i forbindelse med overgangen til jobb etter videregående skole

Hvilke ambisjoner har foresatte til barn med lett utviklingshemming på vegne av barnas overgang til jobblivet etter skolen?

to personer i dialog. Den ene personen viser noe frem på PC'en sin.

Dette masterprosjektet ønsker å undersøke hvilke ambisjoner foresatte har på vegne av egne barn med lett utviklingshemming i forbindelse med deres overgang til jobb etter videregående skole. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Om prosjektet

Forskningsprosjektet er et masterprosjekt. Masterprosjektet ønsker å undersøke hvilke ambisjoner foresatte har på vegne av egne barn med lett utviklingshemming i forbindelse med overgang til jobb etter videregående skole. Formålet er å få økt innsikt, forståelse og kunnskap om tematikken. Derfor vil det å lytte til foresatte ha stor verdi i denne sammenhengen. Hovedproblemstillingen for forskningsprosjektet er:

Hvilke ambisjoner har foresatte på vegne av egne barn med lett utviklingshemming i forbindelse med overgang til jobb etter videregående skole?

Forskningsprosjektet er på utkikk etter informanter og leter etter 3-5 foresatte til elever med lett grad av utviklingshemming som for tiden går på videregående skole.

Masterprosjektet er tilknyttet forskningsprosjektet «Effektive overganger fra skole til arbeid for unge voksne med lett utviklingshemming» som pågår for øyeblikket og som ledes av Hanne Marie Høybråten Sigstad ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Formålet med forskningsprosjektet er å samle kunnskap om hva som kjennetegner og kan bidra til vellykkede overganger fra skole til arbeidsliv for unge voksne med lett utviklingshemming.

Formål

Formålet er å få økt innsikt, forståelse og kunnskap om tematikken. Det å lytte til foresatte vil derfor ha stor verdi i denne sammenhengen.

Bakgrunn

Masterprosjektet vil gjennomføre kvalitative intervjuer med aktuelle informanter.
Prosjektet vil foregå fra februar 2023 til 1.juni 2023.

Delta

Hvis du er  interressert i å delta i prosjektet, kan du melde interesse via dette nettskjemaet.

Publisert 3. mars 2023 13:00 - Sist endret 11. des. 2023 09:59

Kontakt