Bakgrunn
Vi vet at det er stor sosial ulikhet i barn og unges skoleprestasjoner. For eksempel vet vi at unge fra fattige familier har tre ganger så stor sannsynlighet for å skåre svakt på PISA-testene sammenlignet med unge fra mer velstående familier. Vi vet også at disse forskjellene kommer tidlig, allerede lenge før barna starter på skolen.
Vi vet ikke nok om hvorfor det er slik. I dette prosjektet planlegger vi å finne ut av dette på helt nye måter, som også var grunnen til at ERC har støttet prosjektet. Vi håper resultatene våre kan brukes til å forebygge negative konsekvenser av sosial ulikhet, og å bidra til å gi barn og unge likere muligheter til å mestre skolegangen.
Hensikten med prosjektet
Vi skal undersøke tre temaer i dette forskningsprosjektet.
- Først skal vi prøve å finne årsaker til sosial ulikhet i barns språkutvikling og skoleprestasjoner, ved å se på faktorer i barns oppvekstmiljø og i familien.
- Dernest skal vi finne ut om barnehage for ett- og toåringer bidrar til å redusere sosial ulikhet i språkutvikling og skoleprestasjoner.
- Til sist skal vi undersøke kost-nytte ved barnehage for alle ett- og toåringer, dvs om den samfunnsmessige nytten av dette tilbudet er større enn omkostningen.
For mer informasjon, se prosjektets engelske side
Prosjekttype:
Consolidator Grant 2018.
ERC-finansiering:
EUR 1,907,959.
Varighet:
60 måneder.
Startdato:
1. juni, 2019.