Om prosjektet
I dette forskningsprosjektet "iSeeNumbers" vil vi følge med på individuelle forskjeller i barns utvikling av matematiske ferdigheter, fra første til tredje trinn. Målet er å sikre en bedre forståelse for mekanismene bak utviklingen av matematiske ferdigheter. Hovedfokuset er på samspillet mellom
- ferdigheter (matematiske ferdigheter, språk og eksekutive funksjoner),
- motivasjon (interesse og hvordan elever oppfatter egen kompetanse) og
- trivsel (skolens betydning for elevene og matematikkangst).
Mål
Vi antar at vi på første trinn vil kunne identifisere undergrupper med ulike profiler basert på deres ferdigheter i matematikk, motivasjon og trivsel. Dessuten er vi interessert i å undersøke hvor stabile disse profilene er over tid. Vi vil også forsøke å finne ut hva som kan forutse barns utvikling av matematiske ferdigheter, og med det forsøke forhindre uheldig utvikling i matematikk. Barnas utvikling av matematiske ferdigheter undersøkes også i dybden ved hjelp av blikksporingsteknologi (eye tracking) og måling av fysiologiske reaksjoner under tallbasert oppgaveløsning.
Dette forskningsprosjektet vil ha betydning for fremtidig matematikkundervisning i skolen, ved at resultatene kan danne grunnlaget for metoder (f.eks. læringsspill) som kan forebygge at barn i risiko havner på feil spor sin utvikling av matematiske ferdigheter.
Finansiering
Finansiert av norges forskningsråd (FINNUT), 2018-2022
Samarbeid
Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki, Finland
Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland
Department of Psychology, University of Uppsala, Sweden
Department of Psychology, University of York, UK
Scientific advisory board
Annemie Desoete, University of Ghent, Belgium
Elin Reikerås, University of Stavanger, Norway
Nicholas Badcock, Macquarie University, Sydney, Australia