Om prosjektet
OPIT er en digital bildebok-test som tar ca 5 minutter å gjennomføre. Den voksne stiller spørsmål underveis i bok-lesingen knyttet til informasjon gitt i historien og bildene. Boken handler om vennskap.
Mål
Målet er å undersøke om OPIT-testen kan være egnet til å identifisere svake språkferdigheter hos barn.
Bakgrunn
Å trekke inferenser handler om å forstå sammenhenger som ikke er uttrykt eksplisitt, og dette er en ferdighet som har innvirkning på en rekke lærings- og utviklingsområder. Identifisering av barn som har utfordringer med å trekke inferenser, kan bidra med raskere igangsetting av tiltak og mulig forebygging av senere lærevansker i skolen.
Finansiering
Delvis finansiert av NFR.
Samarbeidspartnere
Statped, Høgskulen på Vestlandet, London University College i England og Universitetet i Oslo.
Delprosjekter
Normgruppe
Formålet med dette delprosjektet er å utvikle kunnskap om hvilke inferenser barn i alderen 3-6 år trekker, og om det er forskjeller på tvers av alder. I tillegg ser vi på sammenhengen mellom skårer på OPIT, bakgrunnsvariabler, vokabular og setningsminne.
Flerspråklige barn
Formålet med dette delprosjektet er å utvikle kunnskap om hvilke inferenser flerspråklige barn i alderen 4-5 år trekker, samt hvilken sammenheng skårer på OPIT har med bakgrunnsvariabler og andre språkferdigheter.
Risiko for språkforstyrrelser
Formålet med dette delprosjektet er å utvikle kunnskap om hvilke inferenser barn med svake språkferdigheter i alderen 3-8 år trekker, og om det er forskjeller på tvers av alder. I tillegg ser vi på sammenhengen mellom skårer på OPIT, bakgrunnsvariabler, vokabular og setningsminne. Resultatene vil bidra til å gi et kunnskapsløft til praksisfeltet når det gjelder å gjenkjenne trekk hos barn i risiko slik at disse barna kan få raskere hjelp.
Det vil også gjøres sammenligninger av inferensferdigheter på tvers av grupper.
Verktøy
- Bildebok på Ipad
Samtykkeskjema
Informasjon og samtykkeskjema til foresatte