OPIT - en digital bildebok-test for vurdering av språkforståelse (inferensferdigheter) - vil dere være med i utprøvingen?

Å trekke inferenser er en språklig ferdighet som har betydning for sosial, pragmatisk og akademisk fungering. I dette prosjektet har vi utviklet en ny test (Oslo Picturebook Inference test, OPIT) som har til hensikt å måle inferensferdigheter hos barn. Testen er utviklet og pilotert i samarbeid med barnehagelærere, rådgivere ved nasjonalt kompetansesenter og nasjonale og internasjonale forskere. Vi ønsker nå å undersøke testens kvalitet (psykometriske egenskaper) og egnethet for ulike grupper barn.

Foto av barn som leker og ler

Prosjektets mål er å utvikle en enkel og rask test som (sammen med andre vurderinger) kan være egnet til å identifisere svake språkferdigheter i ulike grupper av barn (Illustrasjonsfoto: Fredrik Solli Wandem).

Om prosjektet

OPIT er en digital bildebok-test som tar ca 5 minutter å gjennomføre. Den voksne stiller spørsmål underveis i bok-lesingen knyttet til informasjon gitt i historien og bildene. Boken handler om vennskap.

Mål

Målet er å undersøke om OPIT-testen kan være egnet til å identifisere svake språkferdigheter hos barn. 

Bakgrunn

Å trekke inferenser handler om å forstå sammenhenger som ikke er uttrykt eksplisitt, og dette er en ferdighet som har innvirkning på en rekke lærings- og utviklingsområder. Identifisering av barn som har utfordringer med å trekke inferenser, kan bidra med raskere igangsetting av tiltak og mulig forebygging av senere lærevansker i skolen.

Finansiering

Delvis finansiert av NFR.

Samarbeidspartnere

Statped, Høgskulen på Vestlandet, London University College i England og Universitetet i Oslo.

Delprosjekter

Normgruppe

Formålet med dette delprosjektet er å utvikle kunnskap om hvilke inferenser barn i alderen 3-6 år trekker, og om det er forskjeller på tvers av alder. I tillegg ser vi på sammenhengen mellom skårer på OPIT, bakgrunnsvariabler, vokabular og setningsminne. 

Flerspråklige barn

Formålet med dette delprosjektet er å utvikle kunnskap om hvilke inferenser flerspråklige barn i alderen 4-5 år trekker, samt hvilken sammenheng skårer på OPIT har med bakgrunnsvariabler og andre språkferdigheter.  

Risiko for språkforstyrrelser

Formålet med dette delprosjektet er å utvikle kunnskap om hvilke inferenser barn med svake språkferdigheter i alderen 3-8 år trekker, og om det er forskjeller på tvers av alder. I tillegg ser vi på sammenhengen mellom skårer på OPIT, bakgrunnsvariabler, vokabular og setningsminne. Resultatene vil bidra til å gi et kunnskapsløft til praksisfeltet når det gjelder å gjenkjenne trekk hos barn i risiko slik at disse barna kan få raskere hjelp.   

Det vil også gjøres sammenligninger av inferensferdigheter på tvers av grupper.

Verktøy

  • Bildebok på Ipad

Samtykkeskjema

Informasjon og samtykkeskjema til foresatte

 

 

Logo av finansiør

Publisert 15. jan. 2024 10:06 - Sist endret 23. jan. 2024 14:57

Kontakt

Bilde av prosjektleder
Kari-Anne Bottegård Næss professor og prosjektleder ved Institutt for spesialpedagogikk UiO (Foto: privat)

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere