Om prosjektet
Formål
Prosjektets undersøkelser belyser praksis på området tilpasset opplæring og spesialundervisning i grunnskolen som ledd i Kunnskapsløftet, med fokus på lærerrollen, læreplanarbeid og skoleledelse
Problemstillinger
- Hvordan påvirker reformen kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring?
- Hvordan påvirker reformen forholdet mellom ordinær tilpasset opplæring og spesialundervisning?
- Hvordan bidrar læreplanarbeid til utvikling av tilpasset opplæring?
- Hvordan bidrar lærerrollen til utvikling av tilpasset opplæring?
- Hvordan bidrar skolelederrollen til utvikling av tilpasset opplæring?
Metode
Som ledd i forskningsprosjektet er det gjennomført en surveyundersøkelse og intervjuundersøkelse til skoleledere, lærere og spesiallærere i grunnskolen i en tidlig og senere fase i Reformen Kunnskapsløftet 2006 henholdsvis i 2007 og 2014. Undersøkelsen omfatter survey og casestudier i to kommuner og fire grunnskoler. I hver skole omfatter utvalget skoleledere og lærere og surveyundersøkelser i to fylker rettet mot skoleledere og lærere ved alle grunnskolene. Utvalget i casestudien er alle lærere og skoleledere ved de fire skolene, og i surveyundersøkelsen er alle lærere og skoleledere ved alle grunnskoler i fylkene.