Hovedfokus for prosjektet var lærere og elevers opplevelse av lærer/elevrelasjonen, og i hvilken grad elevene opplever medvirkning i sin skolehverdag.
Tre artikler
Prosjektet er tenkt publisert i tre artikler.
- Første artikkel: Sigstad, H. M. H. (2013). "Lærer/elevrelasjonen og medvirkning blant ungdomsskoleelever med lett utviklingshemning". Artikkel publiseres i Spesialpedagogikk, nr. 2.
Ved hjelp av en induktiv tilnærming, ble et annet tema også fremtredende i datamaterialet; inkludering og relasjoner til jevnaldrende. Den andre artikkelen retter seg derfor mot dette temaet, der elevenes inkludering blir drøftet i lys av deres jevnaldrenderelasjoner.
- Artikkelmanus til andre artikkel er sendt for fagfellevurdering til Psykolog i kommunen, med tittelen: "Ungdomsskoleelever med lett utviklingshemning- Inkludering og betydningen av jevnaldrenderelasjoner."
- Tredje artikkel er planlagt publisert, og temaet vil rette seg mot metodiske refleksjoner knyttet til intervju med informanter med utviklingshemning.
Ansvarlig: Førsteamanuensis, Dr. polit. Hanne Marie Høybråten Sigstad.