LittlEARS på norsk

Norsk oversettelse og validering av LittlEARS spørreskjema om tidlig taleforståelse (LEAQ) og taleproduksjon (LEESPQ). 

foto av baby

(illustrasjonsfoto: Daniel Thomas / Unsplash)

I dette prosjektet prøver vi ut et verktøy for forbedret undersøkelse av tale og oppfattelse hos barn mellom 0 og 18 måneder. Prosjektet er en del av et samarbeid mellom forskere i de nordiske land. Den norske delen av projektet samordnes av forskere ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.

QR-kode

Ønsker du å delta?

Om du ønsker å delta i prosjektet kan du klikke her, eller skanne QR-koden, som vil ta deg videre til spørreundersøkelsen.     

Om prosjektet

Formålet med prosjektet er å kvalitetssikre et spørreskjema om talespråksferdigheter hos barn mellom 0 og 18 måneder. For små barn i denne alderen er det vanskelig å kunne delta i tradisjonelle språktester. Foresatte har imidlertid mye kunnskap om hvordan deres barn kommuniserer i hverdagen gjennom lyder, ord og enkle setninger etter hvert som de blir eldre.

På norsk mangler det kvalitetssikrede spørreskjema for tidlig talespråksutvikling som foresatte kan fylle ut. Nå er et slikt spørreskjema oversatt til norsk, og dette forskningsprosjektet tar sikte på å prøve det ut.

I forskningsprosjektet skal vi undersøke talespråksferdigheter hos barn som er mellom 0 og 18 måneder og 29 dager.

Problemstillinger og metode

  • Hva er innholdsvaliditeten og begrepsvaliditeten til LEAQ og LEESPQ?
  • Er det en sammenheng mellom resultat på LEAQ/LEESPQ og alder?
  • Er det en sammenheng mellom resultat på LEESPQ og resultat på LEAQ?

Metode vil være nettbasert anonymt spørreskjema til foresatte til 570 barn mellom 0 og 18 måneder. Datainnsamlingen forventes å pågå ut 2024.

Betydning

  • Prosjektet vil gi ny kunnskap om utvikling av tidlig talespråk hos barn med typisk hørsel uten funksjonshemninger.
  • Hvis det viser seg at LEAQ og LEESPQ kan brukes i norsk sammenheng, kan de brukes til screening av små barn allerede før 2 års alder, for å oppdage avvik i tidlig talespråksutvikling.
  • Dermed kan barn bli henvist tidligere til for eksempel audiopedagog, logoped eller audiograf for en mer detaljert vurdering av språk og hørsel. Det kan indirekte bidra til mer effektiv intervensjon.
Publisert 8. sep. 2022 14:46 - Sist endret 14. juni 2024 09:10

Kontakt

Bilde av Simon Sundström
Simon Sundström, prosjektansvarlig ved UiO og førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto: Colvin / UiO)
Christiane Haukedal
Christiane Haukedal, prosjektansvarlig ved UiO og førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO
(foto: privat)