English version of this page

Livskvalitet og språkvansker hos ungdom og unge voksne: Words for Wellbeing

I dette prosjektet ser vi på sammenhengen mellom voksnes fysiske og psykiske helse og livskvalitet hos ungdom og unge voksne som kan ha vansker knyttet til språk.

Blandede alfabet bokstaver som faller

Språk- og kommunikasjonsvansker kan få mange konsekvenser i hverdagen. (Foto / Unsplash)

Mål

Formålet med prosjektet er å språklig og kulturelt tilpasse et kartleggingsverktøy for vokabular til norsk, og prøve det ut på ulike grupper av ungdommer og unge voksne med og uten språkvansker. Videre vil vi undersøke om språkvansker henger sammen med unges fysiske helse, psykiske helse og livskvalitet.

Bakgrunn

Språk- og kommunikasjonsvansker kan føre til utfordringer med sosial fungering, læring og evnen til å utføre hverdagslige oppgaver, som å følge en oppskrift, lese en bruksanvisning eller et brev fra myndighetene. Ungdommer og unge voksne med språk- og kommunikasjonsvansker er derfor mer utsatt for en rekke negative utviklingsutfall.

De er overrepresentert blant elever som slutter på videregående skole, har større risiko for psykiske helseproblemer, er overrepresentert blant unge i kontakt med rettssystemet og har større risiko for å stå utenfor arbeidslivet.

Det er flere og komplekse årsaker til at ungdommer og unge voksne kan ha vansker med språk og kommunikasjon, som utviklingsmessige språkforstyrrelser, hørselstap eller fordi de er minoritetsspråklige og derfor har utfordringer med det språket som snakkes rundt dem på skolen eller på arbeidsplassen.

For å kunne gi riktig hjelp, trengs gode språkkartleggingsverktøy. Per i dag finnes det ingen språktester for denne aldersgruppen på norsk.

I dette prosjektet skal vi derfor:

 • Tilpasse og prøve ut et kartleggingsverktøy for reseptivt vokabular på norsk.

• Undersøke om det er en sammenheng mellom språkferdigheter og livskvalitet for ulike deltakergrupper.

Ønsker du å delta i prosjektet?

På denne lenken kan du lese informasjonsskrivet til prosjektet, samtykke til deltagelse og fylle ut spørreskjema. 

Finansiering

Stiftelsen Dam

Samarbeid

Prosjektet er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og OsloMet. Prosjektet samarbeider i tillegg med Dysleksi Norge og Pearson Scandinavia.

Publisert 8. des. 2023 11:07 - Sist endret 3. mai 2024 13:18

Kontakt

Bilde av førsteamanuensene
Ingeborg Sophie Ribu,
førsteamanuensis ved OsloMet og 
Christiane Haukedal,
førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto: Siv Tonje Sperati Håkensen)