English version of this page

PrisonEd

PrisonEd er et prosjekt som handler om å undersøke betydningen av utdanning for å hindre tilbakefall til kriminalitet.

en mann som er på biblioteket

Mange innsatte i fengsel strever med språk, lesing og skriving. (Foto / Unsplash)

Om prosjektet

Formålet for PrisonEd er å undersøke hvordan utdanning kan styrke muligheten for ansettelse etter løslatelse, og med dette redusere risikoen for at tidligere innsatte faller tilbake i kriminalitet. Dette vil støtte skolesystemets endelige formål, som inkludering, læring og fellesskap.

Norges nasjonale læreplan har i flere tiår, og nå også med fornyelse av den nasjonale læreplanen (Fagfornyelsen), vektlagt læring i et livsløpsperspektiv. Et livsløpsperspektiv innebærer at opplæringen skal gi elevene med viktige livsferdigheter og gi dem en kompetanse til å mestre livet sitt, delta i arbeidslivet og i samfunnet ellers.

Mål

Formålet med prosjektet er å undersøke hvilken rolle opplæring kan ha med hensyn til i hvilken grad innsatte etter endt soning faller tilbake i kriminalitet. I denne sammenhengen er innsatte en forsømt populasjon, spesielt ettersom forskning har vist at opplæring er lovende for å redusere tilbakefallstallene.

Til tross for dette har vi flere utfordringer når det gjelder opplæring i norske fengsler.

  • For det første er, mange innsatte ønsker å delta i opplæring i fengselet, men mange fengsler har ikke kapasitet til å tilby dette til alle innsatte som ønsker.
  • For det andre, mange innsatte deltar ikke fordi de vurderer egne grunnleggende akademiske ferdigheter for dårlige til å ha utbytte av og være i stand til å fullføre opplæringen.
  • For det tredje, antall innsatte som deltar i deltakelse i fengselsopplæring i Norge er drastisk redusert siden 2015.

Dette er et paradoks siden norsk kriminalomsorg har som et uttalt mål at fengsel skal være rehabiliterende, og det å f.eks. fullføre opplæring vil kunne styrke mulighetene til jobb, og dermed redusere behovet for nye kriminelle handlinger etter endt soning.

PrisonEd skal derfor undersøke hva som kjennetegner innsattes muligheter til å delta og fullføre opplæring i fengsel. Fengsel er tap av frihet, ikke tap av rettigheter. Dermed har vi et ansvar for å øke bevisstheten om denne elevpopulasjonen – elever som tar opplæring i fengsel samme rettigheter og mål for utdanningen som alle andre elever i norsk grunnskole og videregående skole.

Resultater

I PrisonEd vil vi undersøke følgende problemstillinger:

  • Hvilken sammenheng har utdanningsnivå før soning ha med tilbakefall til kriminalitet?
  • I hvilken grad har innsatte som fullfører utdanning i kriminalomsorgen mindre tilbakefall sammenlignet med innsatte som ikke deltar i utdanning under soning?
  • I hvilken grad bidrar utdanning til høyere sysselsetting av innsatte etter endt soning?

Bakgrunn

PrisonEd er et prosjekt som gjør bruk av registerdata fra Statistisk sentralbyrå. Prosjektet vil gjennomføres av forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ved det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo, i nært samarbeid med fagpersoner som jobber direkte med innsatte, eksterne forskere og et internasjonalt ekspertpanel.

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

Samarbeidspartnere

Lise Øen Jones, professor, Universitetet i Bergen

Arve Asbjørnsen, professor, Universitetet i Bergen

Maxine Winstanley, University of Central Lancashire, UK

Aina Irene Weidal, rektor, Grønland Voksenopplæring

Stian Estenstad, Nettverk etter Soning & Visitortjenesten, Oslo Røde Kors

 

Publisert 19. des. 2023 12:50 - Sist endret 5. feb. 2024 13:01