English version of this page

Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Et kvalitativt forskningsprosjekt (ph.d.-prosjekt)

Dette doktorgradsprosjektet undersøker skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner.

Illustrasjonsbilde av ungdommer på skole

(Foto: Heidi M. Skjebstad)

Om prosjektet

Forskningsprosjektet har som mål å få innsikt i hvordan enkelte lærere og helsesykepleiere i ungdomsskoler opplever at de kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner, herunder ulike former for vold som utøves i familie mellom voksne, og voksne og barn. Først skal prosjektet undersøke responser og tilnærminger som brukes for å forebygge vold. Videre skal studien undersøke hvilke responser barn opplever at de har behov for og nytte av å bli møtt med. Minst like viktig er det å se på opplevelsen av de ulike parters rolle og funksjon i samarbeidet.

Mål

Vi vet lite om hvordan lærere og helsesykepleiere opplever arbeidet mot vold i nære relasjoner, og hvordan barn ønsker å bli møtt. Målet med studien er derfor å forsøke å identifisere og beskrive opplevelser enkelte lærere og helsesykepleiere kan ha knyttet til arbeidet, og hvordan barn opplever at de ønsker å bli møtt. Med opplevelser mener vi tanker, følelser og erfaringer.

Bakgrunn

Prosjektet er en offentlig sektor ph.d. i Osloskolen, der kandidaten arbeider 75% av tiden med forskning og 25% i offentlig sektor over fire år fra 2022 til 2026. Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid mellom Utdanningsetaten, NKVTS og Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. For å få svar på spørsmålene vil det gjennomføres en kvalitativ undersøkelse med et eksplorerende forskningsdesign, hvor lærere, helsesykepleiere, barn og ledelse forteller fritt om sine subjektive erfaringer i fokusgrupper- og dybdeintervju.

• Hovedveileder: Carolina Øverlien, Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, NKVTS
  • Biveileder: Thormod Idsøe, Institutt for spesialpedagogikk, UiO

Norges forskningsråd

Utdanningsetaten, Oslo kommune