Mål
Målet med prosjektet er å
- lage digitaliserte versjoner av kartleggingsverktøy som enten er utviklet på norsk, eller er tilpasset fra engelsk
- standardisere kartleggingsverktøyene basert på et representativt norsk utvalg
Disse kartleggingsverktøyene inkluderer språktester (ordforråd, fonologisk bevissthet og morfologisk bevissthet), en lesetest, matematikktester og et vurderingskjema som måler eksekutive funksjoner.
Bakgrunn
Forskere, spesialpedagoger, lærere, og klinikere bruker ulike kartleggingsverktøy for å kunne identifisere barns ferdigheter og mulige vansker innen språk, lesing, matematikk og eksekutive funksjoner. Når kartleggingsverktøyene er normert og standardisert, er det mulig å sammenligne resultatene med jevnaldrende barn. Slik informasjon er verdifull for å identifisere mulige forsinkelser eller vansker hos barn og deretter sette inn riktige spesialpedagogiske tiltak. Settes innsatsen inn tidlig kan også senere vansker innen lesing og matematikk forebygges.
Standardiserte norske kartleggingsverktøy er en mangelvare og derfor brukes ofte bare engelske kartleggingsverktøy som oversettes og tilpasset til norsk.
Om prosjektet
Prosjektet har 4 arbeidspakker:
Første arbeidspakke
- Digitalisering av kartleggingsverktøy slik at de er mer brukervennlige og pålitelige.
- Pilotstudie for å vurdere de psykometriske egenskapene til to kartleggingsverktøy.
- Spesifisering av prosedyrer for hvordan det representative utvalget skal gjøres.
Andre arbeidspakke
- Datainnsamling: Kartlegging av barn i barnehage, samt på 1., 2. og 3. trinn (800 barn totalt, hvorav 200 barn i barnehagen og på hvert trinn)
- Datinnsamling: Fullføring av vurderingskjemaet av lærere og foreldre.
Tredje arbeidspakke
- Skåring av resultater og dataprosessering
- Kvalitetskontroll av dataprosessering
Fjerde arbeidspakke
- Dataanalyse og utarbeidelse av testmanualer.