English version of this page

The Vocabulary Learning Challenge (VLC)

Språk-appen Kaptein Morf har en positiv effekt på norske elevers ordforrådsutvikling, lese- og staveferdigheter.

Illustrasjonsfoto av lærer som hjelper elev med Ipad

Elevene i prosjektet jobbet selvstendig med oppgavene. (Illustrasjonsfoto: Shane Colvin, UiO).

Om prosjektet

Dette prosjektet har hatt som mål å utvikle og prøve ut en digital ordforrådsintervensjon basert på følgende to prinsipper:

  1. Styrke elevenes kunnskap om vanlige norske avledningsmorfemer. For eksempel "-ist" i gitarist og "mis"- i misforstå.
  2. Bruke variasjon i input systematisk for å lette generalisering av den språklige kunnskapen.

Intervensjonen er prøvd ut i et randomisert kontrollert studie med 717 andreklassinger.

(Videoproduksjon: Shane Colvin, UiO).

Kaptein Morf

illustrasjonsbilde av Kaptein Morf
(Illustrasjonsfoto: Engagelab, UiO).

Kaptein Morf er en selvinstruerende digital intervensjon (app) som består av 40 økter. Øktene fokuserer på avledning og sammensetning i norsk. Appen inneholder ikke eksplisitte definisjoner. Tanken er at barna vil tilegne seg betydningen og skrivemåten til avledningene og sammensetningene gjennom å jobbe med dem i en rekke ulike språklige og billedlige sammenhenger. Appen er laget for barn i småskolen, og det er lydstøtte for alt skriftlig innhold.

Finansiering

Norges forskningsråd (FRIPRO)

Samarbeid

Delprosjekter

Utvalgte publikasjoner

(2024) Kristensen, J. K., Torkildsen, J. V. K., & Andersson, B. Repeated mistakes in app-based language learning: Persistence and relation to learning gains. Computers & Education210, 104966. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104966

(2023) Kristensen, J. K., Andersson, B., Bratlie, S. S., & Torkildsen, J. V. K. (2023). Dimensionality of Morphological Knowledge—Evidence from Norwegian Third Graders. Reading Research Quarterlyhttps://doi.org/10.1002/rrq.497

(2022) Kristensen, J. K., Andersson, B., & Torkildsen, J. V. K. Modeling disengaged guessing behavior in a vocabulary learning app using student, item, and session characteristics. In 2022 International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (pp. 414-416). IEEE. doi: 10.1109/ICALT55010.2022.00128

(2022) Bratlie, S. S., Brinchmann, E. I., Melby-Lervåg, M., & Torkildsen, J. V. K. Morphology—A gateway to advanced language: Meta-analysis of morphological knowledge in language-minority children. Review of Educational Research92(4), 614-650. https://doi.org/10.3102/00346543211073186

(2022) Bratlie, S.S., Gustafsson, J.-E. & Torkildsen, J.v.K. The effectiveness of a classroom-implemented, app-based morphology instruction program for Norwegian language minority students. Reading Research Quarterly. doi: 10.1002/RRQ.447

(2022) Torkildsen, J.v.K., Bratlie, S.S., Kristensen, J.K., Gustafsson, J.-E., Lyster, S.-A., Snow, C. E., Hulme, C., Mononen, R. M., Næss, K-A, López-Pedersen, A., Wie, O. B., and Hagtvet, B. App-based morphological training produces lasting effects on word knowledge in primary school children: A randomized controlled trial. Journal of Educational Psychology. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000688 

Emneord: morfologi, app, randomisert-kontrollert studie, Kaptein Morf
Publisert 11. mars 2020 14:03 - Sist endret 26. jan. 2024 13:38

Kontakt

Prosjektleder: Janne von Koss Torkildsen

Professor ved Institutt for spesialpedagogikk

Janne von Koss Torkildsen

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere