Språk-appen Kaptein Morf har en positiv effekt på norske elevers ordforrådsutvikling, lese- og staveferdigheter.
Elevene i prosjektet jobbet selvstendig med oppgavene. (Illustrasjonsfoto: Shane Colvin, UiO).
Om prosjektet
Dette prosjektet har hatt som mål å utvikle og prøve ut en digital ordforrådsintervensjon basert på følgende to prinsipper:
Styrke elevenes kunnskap om vanlige norske avledningsmorfemer. For eksempel "-ist" i gitarist og "mis"- i misforstå.
Bruke variasjon i input systematisk for å lette generalisering av den språklige kunnskapen.
Intervensjonen er prøvd ut i et randomisert kontrollert studie med 717 andreklassinger.
(Videoproduksjon: Shane Colvin, UiO).
Kaptein Morf
(Illustrasjonsfoto: Engagelab, UiO).
Kaptein Morf er en selvinstruerende digital intervensjon (app) som består av 40 økter. Øktene fokuserer på avledning og sammensetning i norsk. Appen inneholder ikke eksplisitte definisjoner. Tanken er at barna vil tilegne seg betydningen og skrivemåten til avledningene og sammensetningene gjennom å jobbe med dem i en rekke ulike språklige og billedlige sammenhenger. Appen er laget for barn i småskolen, og det er lydstøtte for alt skriftlig innhold.
(2024) Kristensen, J. K., Torkildsen, J. V. K., & Andersson, B. Repeated mistakes in app-based language learning: Persistence and relation to learning gains. Computers & Education, 210, 104966. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104966
(2023) Kristensen, J. K., Andersson, B., Bratlie, S. S., & Torkildsen, J. V. K. (2023). Dimensionality of Morphological Knowledge—Evidence from Norwegian Third Graders. Reading Research Quarterly. https://doi.org/10.1002/rrq.497
(2022) Kristensen, J. K., Andersson, B., & Torkildsen, J. V. K. Modeling disengaged guessing behavior in a vocabulary learning app using student, item, and session characteristics. In 2022 International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (pp. 414-416). IEEE. doi: 10.1109/ICALT55010.2022.00128
(2022) Bratlie, S. S., Brinchmann, E. I., Melby-Lervåg, M., & Torkildsen, J. V. K. Morphology—A gateway to advanced language: Meta-analysis of morphological knowledge in language-minority children. Review of Educational Research, 92(4), 614-650. https://doi.org/10.3102/00346543211073186
(2022) Bratlie, S.S., Gustafsson, J.-E. & Torkildsen, J.v.K. The effectiveness of a classroom-implemented, app-based morphology instruction program for Norwegian language minority students. Reading Research Quarterly. doi: 10.1002/RRQ.447