Det viser seg at mentaliseringsevnen(Theory of mind) og språklige og kognitive ferdigheter er beslektet og ofte forsinket hos barn med cochleaimplantat (CI). Hvilke tidlige tiltak kan være gunstige for å støtte utviklingen av disse?
Om prosjektet
Prosjektet fokuserer på å undersøke ToM, språk og kognitive ferdigheter i tidlig implanterte 6 til 12 år gamle døve-og-døvblinde barn (Usher syndrom). Tidlige tiltak kan være til fordel for å forbedre utviklingen av disse ferdighetene. Majoriteten av døve barn i Norge får tidlig cochleaimplantat. Det finnes derimot ikke utbredt kunnskap om hvordan de tidlige tiltakene ser ut for denne delen av populasjonen. Dette prosjektet vil derfor videre undersøke tiltakene som iverksettes før barnet blir 6 år.
Mål
1. Sammenlikne ToM, kognitive og språklige ferdigheter hos tidlig implanterte døve-og-døvblinde barn (Usher syndrom) med CI og barn uten hørselsvansker.
2. Utforske forholdet mellom ToM og kognitive-og-språklige ferdigheter.
3. Undersøke forholdet mellom ToM, kognitive-og-språklige ferdigheter med tiltak som døve barn har blitt inkludert i.
Varighet
Prosjektets varighet er fra våren 2021 til høsten 2024.
Finansiering
Prosjektet har mottatt finansiering fra EUs Horizon 2020 forsknings- og innovasjonsprogram under Marie Sklodowska-Curie Grant Agreement No 860755.
Samarbeid
Communicative Processes (ComPros)
Vil du bidra?
Hvis du er interessert i å delta i prosjektet, kontakt oss gjerne via kristina.burum@isp.uio.no