English version of this page

Utvikling av mentaliseringsevne og språklig og kognitiv utvikling hos døve og døvblinde barn med cochleaimplantat (ph.d.-prosjekt)

Hvilke tidlige tiltak kan være gunstige for å støtte utviklingen av mentaliseringsevnen og språklige og kognitive ferdigheter hos barn med cochleaimplantat (CI)?

Det viser seg at mentaliseringsevnen(Theory of mind) og språklige og kognitive ferdigheter er beslektet og ofte forsinket hos barn med cochleaimplantat (CI). Hvilke tidlige tiltak kan være gunstige for å støtte utviklingen av disse?

Om prosjektet

Prosjektet fokuserer på å undersøke ToM, språk og kognitive ferdigheter i tidlig implanterte 6 til 12 år gamle døve-og-døvblinde barn (Usher syndrom). Tidlige tiltak kan være til fordel for å forbedre utviklingen av disse ferdighetene. Majoriteten av døve barn i Norge får tidlig cochleaimplantat. Det finnes derimot ikke utbredt kunnskap om hvordan de tidlige tiltakene ser ut for denne delen av populasjonen. Dette prosjektet vil derfor videre undersøke tiltakene som iverksettes før barnet blir 6 år.

Mål

1. Sammenlikne ToM, kognitive og språklige ferdigheter hos tidlig implanterte døve-og-døvblinde barn (Usher syndrom) med CI og barn uten hørselsvansker.

2. Utforske forholdet mellom ToM og kognitive-og-språklige ferdigheter.

3. Undersøke forholdet mellom ToM, kognitive-og-språklige ferdigheter med tiltak som døve barn har blitt inkludert i.

Varighet

Prosjektets varighet er fra våren 2021 til høsten 2024.

Finansiering

Prosjektet har mottatt finansiering fra EUs Horizon 2020 forsknings- og innovasjonsprogram under Marie Sklodowska-Curie Grant Agreement No 860755.

Samarbeid

Communicative Processes (ComPros) 

Vil du bidra?

Hvis du er interessert i å delta i prosjektet, kontakt oss gjerne via kristina.burum@isp.uio.no

 

 

Publisert 31. jan. 2023 10:38 - Sist endret 6. feb. 2023 14:26

Kontakt

Hvis du er interressert i å delta i prosjektet, vennligst kontakt oss på kristina.burum@isp.uio.no.

 

Bilde av Kristina Burum

Doktorgradsstipendiat Kristina Burum

 

 

Prosjektleder og medveileder: Björn Lyxell

Hovedveileder: Simon Sundström

Medveileder: Astrid van Wieringen