Vea, Ottem og Frost: Kartlegging av elevers ferdigheter i språk og lesing - underliggende forskjeller i prøvenes krav til relasjonell tenkning

Psykologi i kommunen 2014 (1) s. 9-16.

Forfattere:

Guvor Dalby Vea, Ernst Ottem og Jørgen Frost

Sammendrag

Artikkelen er et forsøk på å forstå sammenhenger mellom språktester, lesetester og en ikke-språklig intelligenstest (Raven's Standard Progressive Matrices, SPM). Artikkelen bygger på en antagelse om at noen av oppgavene på Raven stiller krav til "visuell matching" mens andre stiller krav til en språkbasert form for "relasjonell prosessering" (Baldo et al. 2010). En skal derfor kunne gradere ulike språk- og lesetester etter hvilke krav de stiller til relasjonell prosessering avhengig av sammenhengen til Raven. Som forventet fant vi moderate, men signifikante sammenhenger mellom SPM og muntlige prøver som tester vokabular og grammatisk forståelse. Sammenhengene mellom prøver på grunnleggende skriftspråklige ferdigheter som ordavkoding, staving og leseforståelse på setningsnivå viste samme mønster. Vi fant imidlertid overraskende sterke sammenhenger mellom SPM og Nasjonale prøver i lesing, mellom SPM og akademisk selvoppfatning (MALS) og mellom SPM.

Publisert 31. mars 2014 14:27 - Sist endret 18. okt. 2019 11:09