Frost, Ottem og Hagtvet: Samordnet styrking av vokabular og lesing - i intensive arbeidsøkter på mellomtrinnet med tekster fra samfunnsfag

Bildet kan inneholde: smil, produkt, deling, lykkelig, font.

Spesialpedagogikk 2014 (2). s. 43-57.

Forfattere:

Jørgen Frost, Ernst Ottem og Bente Hagtvet

Sammendrag

Denne artikkelen presenterer en eksplorativ studie av vokalbular- og lese-/staveutviklingen til en gruppe elever (N=20) på 4. trinn som i samlet klasse deltok i et 9-ukers pedagogisk tiltak. Vokabularstimulering (Snow, Lawrence & White, 2009) ble integrert i et leseopplæringsprogram med et kombinert fokus på tekstlig helhet og språklige detaljer (Frost, 2003). Utgangspunktet var samfunnsfagtekster for trinnet. Elevene ble kartlagt pre-post i tekst-, setning- og ordlesing, vokabular og staving. Ved post-test fant vi et større samsvar mellom de ulike testene enn ved pre-testen. Regresjonsanalysen bestemte retningen på sammenhengen fra lesing til vokabular. Med utgangspunkt i utprøvingen i denne klassen utvikles hypoteser som mer presist kan tester eksperimentelt.

Publisert 2. apr. 2014 07:30 - Sist endret 30. mai 2024 08:25