Spesialpedagogikk 2014 (2). s. 43-57.
Forfattere:
Jørgen Frost, Ernst Ottem og Bente Hagtvet
Sammendrag
Denne artikkelen presenterer en eksplorativ studie av vokalbular- og lese-/staveutviklingen til en gruppe elever (N=20) på 4. trinn som i samlet klasse deltok i et 9-ukers pedagogisk tiltak. Vokabularstimulering (Snow, Lawrence & White, 2009) ble integrert i et leseopplæringsprogram med et kombinert fokus på tekstlig helhet og språklige detaljer (Frost, 2003). Utgangspunktet var samfunnsfagtekster for trinnet. Elevene ble kartlagt pre-post i tekst-, setning- og ordlesing, vokabular og staving. Ved post-test fant vi et større samsvar mellom de ulike testene enn ved pre-testen. Regresjonsanalysen bestemte retningen på sammenhengen fra lesing til vokabular. Med utgangspunkt i utprøvingen i denne klassen utvikles hypoteser som mer presist kan tester eksperimentelt.