Mjelve: Spesialpedagogisk rådgivning - en kvalitativ videoobservasjonsstudie av rådgivningsrelasjoner

Bildet kan inneholde: smil, produkt, deling, lykkelig, font.

Spesialpedagogikk 2014 (2). 58-69.

Forfatter:

Heidi Mjelve

Sammendrag

Temaet for studien er kommunikasjonen mellom rådgiver og rådsøker i en spesialpedagogisk rådgivningsrelasjon. Problemstilling: "Hvordan fremtrer kontaktformen i introjeksjon1 mellom rådgiver og rådsøker?" Kvalitativ metode med videoobservasjon av samtaler mellom PP-rådgivere og ansatte i barnehager/skoler samt videostimulerte intervjuer er benyttet. Teoretisk fundament er gestaltteori, med vektlegging av teoriens syn på kontakt og ulike kontaktformer. Resultater: Kontaktformen introjeksjon forekommer og utspilles ved (i) råd som baseres på rådsøkers erfaringer, (ii) normative råd, (iii) bekreftelse av rådsøkers utsagn/erfaringer, ros og undervisning om relaterte temaer, (iv) lukkede svar på undrende spørsmål, (v) spørsmål etter rådsøkernes tanker og (vi) gjennom rådgivers strukturering av samtalen.

Publisert 3. apr. 2014 07:29 - Sist endret 30. mai 2024 08:40