Tangen og Theie: Elevsamtalen i videregående skole - hvordan husker elever dem i ettertid?

Bildet kan inneholde: øye, grønn, font, vann, sirkel.

Psykologi i kommunen, nr. 2, 2014.

Forfattere

Reidun Tangen og Steinar Theie

Sammendrag

Formålet med denne artikkelen er å gi et bidrag til forskningsbasert kunnskap om elevers erfaringer med og oppfatninger om elevsamtaler. Slik kunnskap er foreløpig begrenset. Det man husker som voksen om elevsamtalene man hadde med kontaktlærer/klassestyrer, kan sannsynligvis også fortelle noe om hva som er viktig for at elevsamtaler skal fungere godt.

Forskningsspørsmålene som belyses er: Hva husker studentene best fra egne elevsamtaler i videregående skole? Hva opplevde de som positivt ved elevsamtalene, og hva ønsket de hadde vært annerledes? Artikkelen bygger på et prosjekt som er gjennomført som del av et større forskningsprosjekt omkring elevsamtaler i ungdomsskole og videregående opplæring.

Publisert 2. mai 2014 13:32 - Sist endret 30. mai 2024 08:59