Berit H Johnsen (2015): Internasjonale prinsipper henimot inkluderende praksiser i skolen

I: CURSIV (forlag: Institut for Didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, DK)

bilde av tidskriftet

Forfatter:

Berit Helene Johnsen

 

Abstract

Vel tjue år etter UNESCOs (1994) introduksjon av prinsippet om en inkluderende skole er det fremdeles betydelig avstand mellom prinsipp og praksis. Hva menes med inkludering? Hvordan kan inkludering bidra til å utvikle pedagogiske praksiser i en lokalskole hvor alle barn er velkomne; en skole som tilgodeser mangfoldet av alles opplæringsbehov i klassens fellesskap? Artikkelen drøfter disse spørsmålene gjennom tekststudier av historiske og pågående diskurser.  Et utvalg av filosofiske, teoretiske og empiriske analyser diskuteres i lys av inkludering «i mellomrommet mellom prinsipp og praksis».

Søkeord: Inkludering, spesialpedagogikk, idehistorie, omsorgs- og relasjonspedagogikk

Publisert 21. des. 2015 14:31 - Sist endret 30. mai 2024 09:01