Forlagets omtale av boken
Pedagogikk – en grunnbok, 2. utgave, gir en grundig innføring i de mest sentrale temaene innenfor pedagogikken. Boken består av 21 forskningsbaserte kapitler skrevet av dyktige forskere innen sitt felt. De redegjør både for nyere forskning på feltet og for hva denne forskningen kan bety for pedagogisk praksis.
Samlet sett gir boken en bred behandling av pedagogiske grunnlagsproblemer, begreper, teorier og praksisformer. Den tar for seg tradisjoner, teoretiske retninger, vitenskapsteoretiske utfordringer og grunnleggende praktiske spørsmål. I tillegg viser bidragene i boken tydelig hvordan pedagogikk som fag speiler mange sider ved dagens samfunn.
Boken er skrevet for studenter i pedagogikk ved universitetene og i pedagogikk og elevkunnskap ved lærerutdanningene. Dette er en mindre og mer fokusert utgave enn den forrige versjonen av boken.
Boken er organisert i tre deler:
• Læring
• Undervisning og vurdering
• Det mangfoldige samfunnet
Kapittel og forfattere
Forord
Kapittel 1 Pedagogikk - Janicke Heldal og Line Wittek
Del 1 LÆRING
Kapittel 2 Ulike tilnærminger til læring - Line Wittek og Christian Brandmo
Kapittel 3 Sosiokulturelle tilnærminger til læring - Line Wittek
Kapittel 4 Dialogisme som tilnærming til læring - Kenneth Silseth
Kapittel 5 Kognitive og sosialkognitive tilnærminger til læring - Christian Brandmo
Kapittel 6 Metakognisjon og selvregulert læring - Christian Brandmo
Kapittel 7 Læringsstrategier - Rune Andreassen
Kapittel 8 Motivasjon – motiver, læringsmiljø og orientering mot mål - Gunnar Bjørnebekk
Kapittel 9 Arven fra Vygotsky - Line Wittek
Del 2 UNDERVISNING OG VURDERING
Kapittel 10 Undervisningsplanlegging - Ragnhild Sandvoll og Marit Allern
Kapittel 11 Kartlegging og utvikling av læreres ledelse i klasserommet - Sigrun K. Ertesvåg
Kapittel 12 Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet - Elisabeth Bjørnestad
Kapittel 13 Læring og undervisning med en skjerm til alle - Øystein Gilje
Kapittel 14 Vurdering som pedagogisk redskap - Knut Steinar Engelsen
Kapittel 15 Tilpasset opplæring – som intensjon og virksomhet - Britt Oda Fosse
Del 3 DET MANGFOLDIGE SAMFUNNET
Kapittel 16 Flerkulturell pedagogikk - Kristin Skinstad van der Kooij
Kapittel 17 Perspektiver på kjønn i skolen - Åse Røthing
Kapittel 18 Skolens demokratimandat - Janicke Heldal
Kapittel 19 Utdanning og demokrati – John Deweys pedagogiske filosofi - Emil Sætra
Kapittel 20 Fellesskolens historie - Vegard Kvam
Kapittel 21 Pedagogikk som vitenskap og forskningsdisiplin - Finn R. Hjardemaal