Brandmo og Bjørnebekk (2021): Pedagogikk – en grunnbok, 2. utgave

Christian Brandmo og Gunnar Bjørnebekk har bidratt med kapitler i boken "Pedagogikk – en grunnbok" på forlaget Cappelen Damm Akademisk.

Bilde av boken

Forlagets omtale av boken

Pedagogikk – en grunnbok, 2. utgave, gir en grundig innføring i de mest sentrale temaene innenfor pedagogikken. Boken består av 21 forskningsbaserte kapitler skrevet av dyktige forskere innen sitt felt. De redegjør både for nyere forskning på feltet og for hva denne forskningen kan bety for pedagogisk praksis.

Samlet sett gir boken en bred behandling av pedagogiske grunnlagsproblemer, begreper, teorier og praksisformer. Den tar for seg tradisjoner, teoretiske retninger, vitenskapsteoretiske utfordringer og grunnleggende praktiske spørsmål. I tillegg viser bidragene i boken tydelig hvordan pedagogikk som fag speiler mange sider ved dagens samfunn.

Boken er skrevet for studenter i pedagogikk ved universitetene og i pedagogikk og elevkunnskap ved lærerutdanningene. Dette er en mindre og mer fokusert utgave enn den forrige versjonen av boken.

Boken er organisert i tre deler:

• Læring

• Undervisning og vurdering

• Det mangfoldige samfunnet

Kapittel og forfattere

Forord

Kapittel 1 Pedagogikk - Janicke Heldal og Line Wittek

Del 1 LÆRING

Kapittel 2 Ulike tilnærminger til læring -  Line Wittek og Christian Brandmo

Kapittel 3 Sosiokulturelle tilnærminger til læring - Line Wittek

Kapittel 4 Dialogisme som tilnærming til læring - Kenneth Silseth

Kapittel 5 Kognitive og sosialkognitive tilnærminger til læring - Christian Brandmo

Kapittel 6 Metakognisjon og selvregulert læring - Christian Brandmo

Kapittel 7 Læringsstrategier - Rune Andreassen

Kapittel 8 Motivasjon – motiver, læringsmiljø og orientering mot mål - Gunnar Bjørnebekk

Kapittel 9 Arven fra Vygotsky - Line Wittek

Del 2 UNDERVISNING OG VURDERING

Kapittel 10 Undervisningsplanlegging - Ragnhild Sandvoll og Marit Allern

Kapittel 11 Kartlegging og utvikling av læreres ledelse i klasserommet - Sigrun K. Ertesvåg

Kapittel 12 Undervisnings- og arbeidsformer i klasserommet - Elisabeth Bjørnestad

Kapittel 13 Læring og undervisning med en skjerm til alle - Øystein Gilje

Kapittel 14 Vurdering som pedagogisk redskap - Knut Steinar Engelsen

Kapittel 15 Tilpasset opplæring – som intensjon og virksomhet - Britt Oda Fosse

Del 3 DET MANGFOLDIGE SAMFUNNET

Kapittel 16 Flerkulturell pedagogikk - Kristin Skinstad van der Kooij

Kapittel 17 Perspektiver på kjønn i skolen - Åse Røthing

Kapittel 18 Skolens demokratimandat - Janicke Heldal

Kapittel 19 Utdanning og demokrati – John Deweys pedagogiske filosofi - Emil Sætra

Kapittel 20 Fellesskolens historie - Vegard Kvam

Kapittel 21 Pedagogikk som vitenskap og forskningsdisiplin - Finn R. Hjardemaal

Om forfatterne

Stikkord

Publisert 13. aug. 2021 15:20 - Sist endret 5. juli 2022 14:27