Garrels, V. & Sigstad, H. M. H. (red) 2024: Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp for å lykkes

Boken "Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes" med Veerle Garrels & Hanne Marie Høybråten Sigstad som redaktører, er skrevet av tolv forfattere. Boken er utgitt av Universitetsforlaget.

Tittel: Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp for å lykkes

Sammendrag

Dette er en praktisk håndbok for alle som er opptatt av å støtte elever med lett utviklingshemming i overgangen fra skole til arbeidsliv. Boken viser hvordan denne overgangen kan planlegges på best mulig måte. Målgruppen er ansatte i skole og PPT, foresatte, ansatte i Nav, karriereveiledere, arbeidsgivere, jobbveiledere og andre som vil ha behov for veiledning i denne overgangsprosessen.

Tolv forfattere har bidratt til denne boken: arbeidstakere, lærere, jobbveiledere og forskere. Hensikten er å sikre at overgangen fra skole til arbeidsliv blir så god som mulig for unge med utviklingshemming. I denne perioden trenger ungdommene et nettverk av støttepersoner for at planleggingen og gjennomføringen skal lykkes. Når så mange skal samarbeide, er det behov for en tydelig ansvarsfordeling og en ryddig fremgangsmåte. Denne boken tilbyr dette i form av erfaringer og konkrete verktøy som bidrar til å hjelpe unge med utviklingshemming over i arbeidslivet.

Boken oppsummerer forskningsprosjektet «Effektive overganger fra skole til arbeidsliv for unge voksne med lett utviklingshemming», støttet av Norges Forskningsråd. Forskningsprosjektet har vært ledet av Universitetet i Oslo i samarbeid med OsloMet og NTNU Samfunnsforskning, der formålet har vært å kartlegge norske arbeidsgiveres erfaringer med og forventninger til å ansette arbeidstakere med utviklingshemming, og å undersøke hva som kjennetegner vellykkede overganger fra skole til arbeidsliv. Boken formidler kunnskap og erfaringer gjennom en teoretisk del og en praktisk del. Den gir gode verktøy for relevante yrkesgrupper, og stoffet presenteres på en enkel måte gjennom blant annet caser og intervjuer.

Kapittel og forfattere

  • "Serious business" - Historien om Emilys vei fra skole til jobb - Emily Ann Riedel
  • Personer med utviklingshemming og sysselsetting - en oversikt - Jan Tøssebro og Christian Wendelborg
  • Arbeidsgivernes forventninger og erfaringer - Christian Wendelborg og Jan Tøssebro
  • Å lære fra dem som har fått jobb - Veerle Garrels og Hanne Marie Høybråten Sigstad
  • En tidslinje for planlegging av overgangen fra skole til arbeidsliv - Hanne Marie Høybråten Sigstad og Veerle Garrels
  • Yrkeskartlegging for arbeidssøkere med utviklingshemming - Veronica Hammerstad Grubbli, June Sollie og Lisa Tronsen
  • "Promoting Self-Determination in the Transition from School to Work: The Self-Determined Career Design Model" - Evan Dean og Daniel J. Greenberg.
  • HELT MED skaper muligheter for unge - En helhetlig arbeidsinkluderingsmodell for ressurspersoner med utviklingshemming - Jarle Eknes og Ørjan Hinna
  • Å forberede eleven på suksess - Karsten Øen og Veerle Garrels
  • Intervju med en jobbspesialist - Gunstein Sjaastad og Veerle Garrels
Publisert 18. juni 2024 08:40 - Sist endret 18. juni 2024 09:51